Pretekár Haasu môže za záchranu života podľa slovenského kráľa motošportu Mira Konôpku (58) ďakovať nielen svojmu ohňovzdornému obleku, ale aj bezpečnostnej konštrukcii Halo a vlastnej duchaprítomnosti!
Hrozivá nehoda sa odohrala krátko po štarte bahrajnských pretekov, keď došlo k viacerým zrážkam. Grosjean vyšiel po ťuknutí do Rusa Daniila Kvjata z Alpha Tauri mimo trate, narazil v plnej rýchlosti do bariéry a jeho vozidlo sa po explózii ponorilo do ohnivých plameňov. Romain, našťastie, nespanikáril a vlastnými silami sa mu po zhruba polminútke podarilo dostať z kokpitu vyhriateho na vyše 1 000 stupňov Celzia zázračne von. To spolu s jeho ohňovzdorným oblekom považoval za kľúčové pri jeho záchrane aj motoristický pretekár Miro Konôpka.
„Stáli pri ňom všetci svätí. Život mu zachránilo to, že nestratil vedomie a stihol duchaprítomne zareagovať. Mohol si trebárs poraniť nohu a prestať sa hýbať, alebo mohol ostať niekde zakliesnený a uhorieť,“ povedal Novému Času. Po tom, ako sa Francúzovo auto roztavilo na viac častí, ho zázračne ochránil rozporuplne prijímaný bezpečnostný rám Halo, zavedený v roku 2018.
,,Veľké šťastie bolo aj to, že ho bariéra nepripravila o hlavu,“ dodal Konôpka. Po aktuálnej skúsenosti zmenil názor na Halo aj samotný Grosjean. „Pred pár rokmi som zaň nebol, ale teraz si myslím, že je to to najlepšie, čo sa v F1 stalo. Bez neho by som tu teraz s vami nehovoril,“ uviedol vo videu na instagrame Grosjean, ktorý vyviazol z hororu iba s pár popáleninami.
Čo je HALO?
Špeciálna rámová konštrukcia z karbónu a z titánu v tvare oblúka, ktorá je dôležitým bezpečnostným prvkom na monoposte F1. V preklade znamená „svätožiara“ a je umiestnená okolo kokpitu nad hlavou pretekára a ku kapote vozidla je prichytená podperou. Jej účelom je chrániť hlavu jazdca pred rôznymi nárazmi a pred letiacimi predmetmi. Samotná konštrukcia váži 10 kg a v rámci nárazových testov musela odolať sile až 150 kN, čo sa rovná zaťaženiu londýnskym poschodovým autobusom.