Najbližší termín, ktorý sa v tejto súvislosti skloňuje, je až 8. január. Ministrovi školstva Branislavovi Gröhlingovi (46) totiž na Ústrednom krízovom štábe neprešiel návrh, ktorý by žiakov vrátil do lavíc ešte pred vianočnými prázdninami.
Prečo sa nepodarilo schváliť plán otvoriť školy na základe pretestovania 70 % žiakov?
- My so samosprávami nedokážeme otestovať toľko ľudí na základe súčasných legislatívnych a iných podmienok, preto sme potrebovali súčinnosť ostatných ministerstiev. Sme si vedomí toho, že ostatné ministerstvá majú za úlohu testovanie iných častí Slovenska a nedokážu byť zase súčinné s nami. Vzišlo z toho, že musíme pripraviť návrhy zmien vyhlášok alebo legislatívy, ktoré by nám umožnili rôzne iné alternatívy, aby sme mohli spustiť otvorenie škôl v januári.
Chápem to teda tak, že epidemiológovia navrhli testovať 70 % žiakov a vy ste nedostali záruku toho, že budete mať dostatok zdravotníkov na testovanie.
- Ak by testovanie prebehlo tento víkend, tak by sme nedokázali zabezpečiť spolu so samosprávami dostatok zdravotníkov, a preto sme potrebovali súčinnosť iných. Preto sme si povedali, že ideme do tretieho návrhu, kde musia byť úpravy v legislatíve či vo vyhláškach.
Rátate ale s tým, že deti pôjdu do školy až 8. januára?
- Momentálne áno, lebo nedokážeme tak rýchlo zorganizovať jednotlivé veci, aby to bolo do Vianoc. Dávam tomu malé percento, že by išli deti do Vianoc do škôl. Môže sa stať, že vyberieme iba pár škôl, do desať, kde budeme aplikovať nové postupy, že budeme chcieť vychytať to, aby sme boli v januári pripravení.
Je možné, že sa deti celoplošne nedostanú do škôl ani v januári a čo budete v tom prípade robiť?
- Myslím si, že to prejde. 8. januára môže nastať, že budeme nabiehať postupne. Predstava je, že ôsmeho nabehnú veľké školy a 11. januára menšie školy, alebo najskôr nabehnú dva kraje a ďalší deň ďalšie dva kraje.
Máte zo strany premiéra reakciu k tomu, že neprešiel tento váš plán?
- Rozprávali sme sa na vláde, kde bola konštruktívna diskusia medzi mnou a premiérom a kde sme si vyslovovali ďalšie kroky. Vôľa oboch je, aby sme ôsmeho dostali žiakov do škôl.
Nemal voči vám nejaké výhrady?
- Naozaj to bolo korektné, kde sme si vysvetľovali ani nie návrh do minulosti a zasadnutie krízového štábu, ale reálne sme si hovorili kroky, ktoré nastanú nasledujúce dni a týždne.
Hovoríte tiež, že prichádza do úvahy rušenie jarných aj polročných prázdnin, prípadne výučba počas budúceho leta. Do akej miery sú tieto scenáre reálne?
- Kolegovia z ŠPÚ robia zber informácií, čo sa týka vedomostí, spôsobu vzdelávania, a na základe toho budú vyhodnocovať, či od januára dokážeme plnohodnotne dobehnúť učivo. Či to dokážeme spraviť v rámci časového harmonogramu, ktorý je nastavený, alebo budeme zasahovať do niektorých prázdnin. Momentálne je to tak pol na pol.
Je možné, že sa predĺži tento školský rok na úkor júla?
- To by som predbiehal. Ten prvý krok by bol ohľadom jarných prázdnin, ak by to nestačilo, tak ten druhý krok by boli júlové prázdniny.
Neuvažujete o tom, že by ste odstúpili z postu ministra, keď sa nepodarilo deti dostať do škôl?
- Teatrálnych výstupov sme zažívali veľmi veľa a neplánujem urobiť takýto ďalší. Mojou úlohou je, aby sme od januára spustili prezenčnú výučbu a naštartovali zmeny, ktoré chceme robiť, aby sme dobehli nerovnosti vedomostí.