Účastníci slovenskej najvyššej súťaže sústredení v Únii ligových klubov (ÚLK) s takýmto priekopníckym návrhom v závere roka prichádzajú. V samostatnom projekte ponúkajú niekoľko riešení, ako vrátiť divákov na tribúny.
Od jari sa vyskúšalo zopár variantov s fanúšikmi na štadiónoch. Nateraz platí, že majú zakázané sledovať futbal naživo. Kluby ponúkajú novinku, ako ich opäť dostať do areálov.
„Pred zápasmi by sa fanúšikovia otestovali na odberných miestach v okolí štadiónov, prípadne v rámci dobrovoľného antigénového testovania organizovaného štátom. Takýmto spôsobom by sme vedeli pomôcť aj štátu. Radi mu posunieme pozbierané dáta, čím by získal obraz o situácii v danom regióne,“ prezradil šéf ÚLK Ivan Kozák pre Nový Čas.
S podobným nápadom prišla nedávno Dunajská Streda pred duelom so Slovanom. Za 50 000 eur nakúpila antigénové testy a chcela ľudí otestovať. Snahu DAC zmietol zo stola regionálny úrad verejného zdravotníctva. „Kluby sú pripravené ísť do toho aj na vlastné náklady. Nehovorím, že všetky. Ak by návrh schválil hlavný hygienik, záležalo by na nich, či ho využijú alebo nie.“
Kluby stále finančne krvácajú. Aj z príjmov zo vstupného. Najviac práve v Dunajskej Strede, ktorá mala najvyššiu priemernú návštevnosť na zápas. „Klubom by pomohlo aj schválenie percentuálnej obsadenosti štadiónov. Už sme zažili, že na tribúny mohlo prísť 50 percent ľudí z celkovej kapacity. Keby nám povolili čo len 25 percent, brali by sme to. Nech nám dajú aspoň šancu,“ apeluje Kozák.
Jednou z foriem návratu fanúšikov je možnosť posadiť ich do sektorov podľa vopred dohodnutých počtov. V nich potom existuje už vyskúšaná prax takzvaného šachovnicového sedenia či vynechania radov. Prezident ÚLK tvrdí, že kluby vedia regulovať príchod a odchod fanúšikov, aby neprichádzalo k ich grupovaniu sa.
„Vieme vpustiť do sektorov dohodnutý počet ľudí a minimalizovať tak riziko kontaktov. Potrebujeme vedieť, či je to možné. Vieme s každým fanúšikom komunikovať pred i po zápase, keďže lístky sa predávajú online. Každý hovorí o návrate žiakov do škôl. Je tu však aj šport, ktorý má riešenia. Vo futbale na nich stále pracujeme,“ uzavrel Kozák.
AKO DOSTAŤ ĽUDÍ NA TRIBÚNY?
Sektorizácia štadiónov
- rozdeliť divákov v areáloch v závislosti od celkovej kapacity. Pri väčších štadiónoch pustiť do viacerých sektorov vyšší počet ľudí s možnosťou napríklad šachovnicového sedenia alebo vynechania radov.
Percentuálna obsadenosť
- povoliť účasť na zápasoch podľa percentuálneho kľúča z kapacity štadióna. Kluby s veľkými stánkami by mohli ponúknuť vstupenky pre viac záujemcov ako tie menšie, kde ich chodí na futbal zákonite menej.
Testovanie fanúšikov
- prelomový návrh klubov, ako pri splnení podmienky absolvovania antigénového testu umožniť fanúšikom bezproblémový vstup na štadión. Ekonomicky silnejšie kluby by to uvítali a podľa všetkého aj zafinancovali.