Ako povedal v piatok na tlačovom brífingu predseda PSK Milan Majerský, už v októbri ministrovi adresovali list, aby nedošlo k tomuto kroku. Napriek tomu sa tak podľa jeho slov stalo.
"Jedna z tých lokalít je turistická destinácia, ktorá bude mimochodom teraz v čase prázdnin, aj keď sú obmedzenia, určite vyťažená. Bola to moderná klimatizovaná vlaková súprava s nízkym prahom nástupu, čiže mamičky s deťmi, turisti, lyžiari alebo aj cyklisti, ktorí prichádzajú do Vysokých Tatier, mohli veľmi ľahko nastúpiť. Táto moderná vlaková súprava bola vymenená za modernizovaný vlak, ale zo 70., respektíve 80. rokov, takzvaný mravec," povedal Majerský.
Okrem vlakovej súpravy, ktorá premávala na trase Poprad - Stará Ľubovňa, bol podľa jeho slov vymenený moderný poschodový vlak s nízkym prahom nástupu so širokými dverami, rýchlou výmenou cestujúcich za klasický osobný vlak, ktorý premáva na trase Lipany - Prešov - Košice.
"Je to trať, ktorá sa týka práve dochádzky za prácou. Ľudia potrebujú rýchlo nastúpiť a vystúpiť, aby vlak prišiel včas a nezdržiaval sa. Nová vlaková súprava, ktorá tu prišla, bude mať omnoho dlhší čas nástupu," vysvetlil Majerský.
"Týmto chcem apelovať aj na ministerstvo dopravy, aby to, čo už sa z východu berie, dáva sa na západ, nebolo znovu úpadkom PSK a východného Slovenska. Je tu najnižší hrubý domáci produkt (HDP) na obyvateľa, najnižšie mzdy, najvyššia nezamestnanosť. Máme na druhej strane veľké prírodné krásy, tri národné parky, a namiesto toho, aby sa posilnil potenciál kraja a pomohlo sa ľuďom, ktorí žijú v tomto kraji, tak sa im ešte zoberie aj to, čo tu mali. Verím, že minister prehodnotí svoje rozhodnutie a urobí nápravu v tejto otázke," zdôraznil predseda PSK.
Podľa konateľa spoločnosti IDS Východ Milana Škorupu dôvodom presunu vlakových súprav je, že Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) potrebovala náhle vyriešiť náhradu za komfortné, moderné, dízlové nízkopodlažné jednotky na trati Bratislava - Komárno.
"Voľba padla práve na šesť kusov jednotiek podobnej kvality k tým, ktoré prevádzkoval Regiojet na trati Bratislava - Komárno. Teda sú to jednotky radu 840, prevádzkované posledných 15 rokov na trati Poprad - Stará Ľubovňa," skonštatoval Škorupa.
ZSSK sa ohradila voči tvrdeniam, podľa ktorých stiahla z východného Slovenska všetky moderné vlaky. Podľa spoločnosti nie je pravda ani to, že by prvé moderné vlaky mali prísť na územie Prešovského či Košického samosprávneho kraja až v roku 2023. ZSSK tak v piatok reagovala na medializované informácie, že začiatkom prevádzky vlakov ZSSK a ÖBB na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno prišlo k zhoršeniu vlakov pod Tatrami.
"Pravda je, že na východnom Slovensku jazdí 55 % vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2000, z toho 30 % vlakov bolo vyrobených alebo modernizovaných po roku 2010," uviedol hovorca spoločnosti Tomáš Kováč. Prvé vlaky z nových súťaží podľa neho prídu na východné Slovensko v roku 2021, pričom do Tatier už v januári budúceho roka a na ostatné trate od roka 2022.
Uprednostňovanie iných častí Slovenska na úkor východu krajiny odmietol aj štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Jaroslav Kmeť. "Pozeráme sa na Slovenko ako celok, neuprednostňujeme žiadne regióny, žiadne trate, ale pozeráme sa na celospoločenský prínos. Nie je pravdou, že sa z východu zobrali všetky zmodernizované vlaky,. Na východe máme zmoderniozovaných asi 55 % vlakov," uviedol štátny tajomník. Kmeť potvrdil informácie ZSSK o nasadení nových vlakov pod Tatrami.