Zvyšovanie atraktivity učiteľského povolania sa zastavilo. V zhodnotení roka v oblasti školstva to pre TASR uviedol prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman.
Prezident SKU poukázal na to, že sa ministrovi školstva Branislavovi Gröhlingovi (SaS) podarilo otvoriť trh učebníc pre prvý stupeň, štátna tajomníčka Monika Filipová pomohla pri manažovaní podpory tých najzraniteľnejších detí v diagnostických a reedukačných centrách. "Na ocenenie výnimočného úspechu je však ešte priskoro. Zatiaľ možno hovoriť iba o plánoch a sľuboch, reálne kroky, garancie a dosahy zatiaľ nevidieť," uviedol Crmoman. Za neúspech roka označil pretrvávajúce rozdelenie regionálneho školstva pod správou dvoch ministerstiev, viaceré nominácie na ministerstve školstva bez transparentných výberových konaní a stále nefunkčný systém vzdelávania učiteľov.
"Koronavírusový rok zvýraznil laxnosť štátu v prístupe k vzdelaniu všetkých detí i tých najzraniteľnejších. Macošsky sa štát zachoval aj k školským zariadeniam a vychovávateľom. Vychovávatelia boli v prvej vlne často diskvalifikovaní z dištančného vzdelávania," uviedol Crmoman. Veľkým predvianočným sklamaním je podľa neho chaotické manažovanie stomiliónového projektu na podporu asistentov a školských podporných tímov, na základe čoho školy čelia nezmyselným byrokratickým požiadavkám zo strany Metodicko-pedagogického centra a ministerstva školstva a nemajú na výplaty.
Crmoman zhodnotil, že koronakríza je pre ministerstvo náročnou skúškou. "Komunikácia v oblasti opatrení pre školy počas prvej a druhej vlny pandémie koronavírusu bola neraz zmätočná a na poslednú chvíľu. Rušivo pôsobili nariadenia, ktoré sa menili krátko po tom, ako boli zverejnené. Situáciu v informovanosti škôl zachraňoval portál Učíme na diaľku, na ktorom sme solidárne spolupracovali s viacerými organizáciami. Ku koncu roka na nás unavujúco a demotivačne pôsobilo neustále doťahovanie sa predstaviteľov vlády o plán návratu do škôl," povedal prezident SKU. Usmernenie k polročnému hodnoteniu dostali školy podľa neho veľmi neskoro a stále nemajú informácie k prijímacím pohovorom, testovaniu či maturitám.
Urgentné problémy je podľa SKU potrebné riešiť novelami školského zákona, zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch či vyhláškami o kvalifikačných predpokladoch. "Potrebujeme transformáciu systému vzdelávania učiteľov na otvorený trh, rekonštrukciu priamo riadených organizácií, skutočnú debyrokratizáciu nastavenia čerpania eurofondov, voľný trh učebníc aj pre druhý stupeň a stredné školy, výraznejšiu podporu povinnej predškolskej dochádzky aj s podporou detí a rodín so zdravotným a sociálnym znevýhodnením a mnoho iných," vymenoval Crmoman. Zároveň dodal, že v roku 2021 má vláda poslednú šancu vykonať zásadné zmeny tak, aby mohli byť zavedené do praxe ešte počas jej funkčného obdobia. "Ak nenastane zmena v oblasti kompetencií zriaďovateľov, financovania škôl, v podpore pedagógov, ak sa nezlepší vzdelávanie učiteľov a nepodniknú sa priame kroky k demokratizácii prostredia škôl, frustrácia v školskom prostredí sa bude ďalej prehlbovať a bude silnieť aj nespokojnosť učiteľov," uzavrel.