Podľa jeho slov zvládnutie prvej vlny pandémie bolo niečím, na čo môže byť slovenská spoločnosť určite hrdá. "Národ ukázal, že sa vie zomknúť pre dobrú vec - ochranu najohrozenejších, prijať na určitý čas aj tvrdé obmedzenia. Áno, mali sme aj kopec šťastia, čo však neznižuje úspech prekonania prvej vlny," povedal.
Správnym krokom bolo podľa Kultana aj rýchle a bezproblémové zavedenie telemedicínskych služieb a rovnako aj ich zlegalizovanie počas prvej vlny pandémie. Podľa jeho slov sa ukázalo, že nových postupov v zdravotníctve sa netreba báť.
Pandémia nového koronavírusu však podľa šéfa najväčšej súkromnej zdravotnej poisťovne ukázala biedny stav nášho zdravotníctva. "Naplno sa to ukázalo v čase, kedy sme pri porovnaní s okolitými krajinami museli mať tvrdšie opatrenia, lebo inak by nemocnice skolabovali," tvrdí.
Prevzatie vedenia krajiny v čase najväčšej pandémie za posledných sto rokov je podľa Kultana veľmi zložité. "V tomto sektore už pôsobím dosť dlho, zažil som viaceré vedenia rezortu, pracoval som aj pre štát, no ešte nikdy som nezažil takú absenciu komunikácie a odbornej debaty, ako je tomu dnes," poznamenal.
Generálny riaditeľ ZP Dôvera taktiež uviedol, že ho neprekvapuje, že si vedenie Ministerstva zdravotníctva SR zasadlo na súkromné zdravotné poisťovne. Tvrdí, že má na to svoje "politické" dôvody. Prekvapilo ho však, že ministerstvo ignoruje aj zástupcov pacientov, lekárov, nemocníc a mnohých ďalších.
Dodal, že výsledkom je chaos, žiadna koncepcia, narýchlo prijímané a pre slovenské zdravotníctvo a slovenských pacientov vyslovene škodlivé zákony. Rovnako je výsledkom aj podfinancované zdravotníctvo. "Namiesto transparentnej odbornej debaty a férovej pomoci všetkým zdravotníkom sa však štát bez diskusie rozhodol poskytnúť 200 miliónov eur štátnej zdravotnej poisťovni a takmer 800 miliónov len svojim vybraným nemocniciam," uzavrel Kultan s dôvetkom, že na podporu všetkých ostatných toho veľa nezostalo.
Hovorkyňa ďalšej súkromnej zdravotnej poisťovne Union Beáta Dupaľová Ksenzsighová sa vyjadrila, že poisťovňu mrzí, že súčasná vláda dlhodobo nekomunikuje v dôležitých a strategických veciach nielen so zdravotnými poisťovňami, ale ani so všetkými segmentmi poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, zdravotníckym personálom a ani so zástupcami pacientov.
"Veríme, že zlepšením komunikácie so všetkými segmentmi trhu ako aj dlhodobým stabilným systémom financovania je možné zdravotníctvo posunúť k lepšej kvalite v prospech nás všetkých, ktorí sme, alebo v krátkej dobe môžeme byť aj pacientmi," vyjadrila sa.