Existujú opatrenia zamerané najmä na motocykle, ktoré sú však tiež spoločné pre všetky kategórie vozidiel. Všetci jazdci na motocykloch a štvorkolkách musia mať tento rok na sebe dodatočnú ochranu s vestou airbagu. Ako to funguje v praxi?
Slovenský motocyklový pretekár Štefan Svitko (38) odštartoval cez víkend na Dakare už svoje dvanáste púštne dobrodružstvo. Vlaňajší ročník mal pre rodáka z Oravy obzvlvášť trpkú príchuť. Spomienka na kolegu Pabla Goncalvesa, ktorého po nehode oživoval, ho straší dodnes. Goncalves totiž napriek snahe záchranárov a Svitka tragicky zahynul.
„Keď idete na Dakar, tak musíte rátať aj so smrťou,“ povzdychol si zdrvený Svitko po následnom návrate na Slovensko. Nosiť airbagovú vestu sa tak tento rok stalo povinnosťou. Ako vlastne funguje? Vesta slúži primárne na ochranu životne dôležitých častí: krčný stavec, hrudník, brucho a chrbát. Pripojená je k bombičke oxidu uhličitého. Nafúkne sa za superrýchly čas 0,5 milisekundy do objemu 18 litrov. Vesta využíva technológiu elektronických airbagov prispôsobenú na použitie v teréne. Reaguje na pády v rýchlosti nad 30 km/h. Súprava senzorov integrovaných do vesty sleduje pohyby jazdca v reálnom čase, analyzuje situáciu a nafukuje airbag v prípade pádu alebo nehody, aby chránila jazdca. Ten musí následne podľa pravidiel vestu sfúknuť a pripojiť k nej novú bombičku oxidu uhličitého, čo, samozrejme, zaberie určitý čas.
„Vestu som pred pretekmi nemal možnosť vyskúšať, lebo bunda mi prišla bez bombičiek. Uvidíme, ako sa osvedčí v teréne,“ povedal o najnovšom bezpečnostnom opatrení sám Svitko, ktorý v pondelňajšej druhej etape finišoval so stratou 14 minút a 15 sekúnd na fantastickom siedmom mieste. V celkovom poradí sa drží na deviatej pozícii.
Airbag vesta na Dakare
pripojená je k bombičke CO2
súprava senzorov monitoruje pohyby jazdca v reálnom čase
nafúkne sa za 0,5 milisekundy
objem má 18 litrov
reaguje na pády v rýchlosti nad 30 km/h