V minulosti sa u nás na tento deň kládol silný kultúrny a náboženský dôraz. Ide o ukončenie vianočného obdobia. Na druhý deň, 7. januára, sa začínajú fašiangy, teda obdobie od Troch kráľov až do polnoci pred Popolcovou stredou.
Na východe je 6. január sviatkom Zjavenia Pána už od 3. storočia. Cirkev si ním pripomínala „tri zázraky“: príchod mudrcov z Východu, ktorí sa prišli pokloniť malému Ježišovi a priniesli mu dary - zlato, kadidlo a myrhu. Neskôr sa tradícia chytila aj na Západe, kde liturgia a čítania kládli dôraz predovšetkým na poklonu mudrcov - Gašpara, Melichara a Baltazára. Aké zvyky sú u nás spojené s týmto dňom a akú majú symboliku?
Najdôležitejšie zvyky
1. Už v predvečer sviatku sa v dedinách organizovali trojkráľové tanečné zábavy, určené hlavne pre slobodnú mládež. Chlapci zaplatili muzikantov a pitie, dievčatá priniesli pohostenie.
2. Ráno - chodila sa z potoka naberať voda, ktorou sa pokropili zvieratá. V kostoloch sa svätila voda a krieda, čo v rímskokatolíckych chrámoch prevláda dodnes. Vodu si ľudia dávali do domov do sväteničiek - nádobiek pri vchodových dverách. Pri odchode z domu sa ľudia touto vodou prežehnali. Používala sa aj v prípadoch, keď mal človek pocit, že ho niečo straší - vykropilo sa ňou obydlie. Krieda sa používala v prípadoch, keď človeka chodila gniaviť mora - okolo postele sa posvätenou kriedou nakreslil kruh na zem a démonická bytosť už nemala prístup.
3. Kňazská koleda - popoludní kňaz navštevoval domácnosti vo farnosti, posvätil im ich príbytok, kriedou napísal na dvere písmená C + M + B, teda Christus Mansionem Benedicat, čo v preklade z latinčiny znamená Kristus dom žehná. Neskôr sa C nahradilo písmenom G a ľudia tento nápis začali čítať ako G+M+B (Gašpar, Melichar, Baltazár)
4. Slobodné dievčatá sa na saniach spúšťali z kopca - malo to magický charakter. čím dlhšie boli dievčatá mládencami ťahané, alebo čím bol strmší kopec, tak tým kvalitnejšie malo byť v ten rok konope. Čím bola táto plodina vyššia, tým pevnejšie bolo plátno.
5. Počas dňa si ľudia chodili po domácnostiach vinšovať.
6. Hrávala sa trojkráľová hra - vystupovali v nej traja mládenci, ktorí stvárňovali biblický príbeh Troch kráľov - išlo o významný prvok ľudového divadla. Toto predstavenie chodili hrávať do domácností.
O koho išlo?
Gašpar, Melichar a Baltazár boli učenci - fyzik, astronóm a matematik. Boli to pohania z neznámych krajín, ktorí sledovali betlehemskú hviezdu, ktorá ich priviedla do Betlehema, kde sa poklonili narodenému Ježišovi, ktorému priniesli zlato, kadidlo a myrhu, vetvičku kríka myrhovník pravý. „Dnes by sme to mohli vyložiť tak, že svetská veda nebola v rozpore s náboženstvom,“ hovorí etnologička Katarína Nádaská.
Tradičná kuchyňa na tento deň
Na celom území Slovenska sa varili šúľance s makom alebo orechami. Toto jedlo malo symbolický charakter a predstavovalo obilné klasy. Šúľance mali sprítomňovať prianie, aby úroda v daný rok bola ako šúľance - dlhé, hrubé klasy.
Vedeli ste?
V Matúšovom evanjeliu, ktoré je jedným zo štyroch evanjelií svedčiacim o živote Ježiša Krista, nepadne ani zmienka o tom, koľko ich v skutočnosti bolo. Ich počet sa začal pomerne skoro odvodzovať na základe troch darov - zlata, kadidla a myrhy. V niektorých východných cirkvách sa uvažovalo o ich symbolickom počte dvanásť. Ich mená Gašpar, Melichar a Baltazár dostali v západnej kresťanskej tradícii v stredoveku.
Katarína Nádaská, etnologička
- Zachoval sa zvyk trojkráľových obchôdzok – najmä na vidieku, špeciálne na Orave, Kysuciach či na východnom Slovensku. Veriaci si aj dnes naberajú svätenú vodu a berú si ju domov. Rovnako sa zachovali zábavy v tento deň či pozvanie kňaza na vysvätenie domu.
Šiesty január a koronavírus
Martin Kramara, hovorca Konferencie biskupov Slovenska
- Zvyčajné požehnanie vody biskupi kňazom v danej situácii - z praktických pastoračných dôvodov - odporúčajú presunúť na neskôr, na sviatok Obetovania Pána (Hromnice), teda na 2. februára. Požehnávanie príbytkov spojené s návštevou kňaza v čase lockdownu nie je možné: veriaci môžu obrad posvätenia urobiť súkromne, s použitím materiálov, ktoré sú k dispozícii v domácnosti aj na webe, alebo počkať a dohodnúť sa na neskôr, keď sa situácia zlepší.