Okrem toho základy cestnej premávky vštepuje na dopravnom ihrisku aj tým najmenším účastníkom cestnej premávky. Jej bohaté skúsenosti si všimli aj na ministerstve dopravy. Po tom, ako šéf rezortu zriadil komisiu zameranú na zvýšenie kvality výcvikov v autoškolách, Katka bola menovaná za jej predsedníčku.
Novomešťanka pôsobí v takmer čisto mužskom svete inštruktorov ako svieži vánok. „Mnohé ženy väčšinou vychádzali z cvičných vozidiel od inštruktorov vystresované. Myslím si, že je celkom prirodzené, že pri praktickej jazde, keď je väčší stres, ženy radšej počúvajú výčitky či poznámky od ženy ako od muža,“ objasnila Katka, ktorá už roky prevádzkuje autoškolu. Zároveň však priznáva, že robiť toto povolanie je pre ženu dosť náročné.
Pracovať v autoškole si totiž vyžaduje mať silné nervy. Našťastie sa jej ešte nikdy nestalo, že by s ňou odmietol jazdiť nejaký muž. Práve naopak. „Popri ženách, ktoré sa potrebujú presúvať autom, lebo chcú byť flexibilnejšie, hlási sa aj veľa mužov, ktorí majú stres z jazdy a chcú zažiť pokojné jazdy so ženou,“ vysvetľuje a jedným dychom dodáva, že muži sú podľa nej viac ústretoví v cestnej premávke. Ženy sú však na rozdiel od mužov pokojnejšie.
Vo svojej brandži sympatická Novomešťanka zažila aj mnoho úsmevných situácií, ale so závisťou či s nenávisťou sa nestretla. „Viete, nie som typ, ktorý potrebuje s mužmi súperiť. Rada s nimi spolupracujem a vďaka rozdielnym pohľadom sa dajú nájsť riešenia oveľa skôr,“ myslí si Katka a dodáva, že ženské zbrane na kolegov alebo na skúšajúcich policajtov ani neskúša.
„Roky učím dodržiavať pravidlá, aby sa všetci vrátili ku svojim blízkym. Ľudia by chceli slobodu aj v cestnej premávke, ale to možné nie je. Terajší študenti by chceli viac voľnosti, ale v cestnej premávke platia pravidlá a nemôžeme si dovoliť ich obchádzať,“ vraví dlhoročná inštruktorka.
Neznáša aroganciu za volantom
Katkin zodpovedný prístup k práci si všimli aj na ministerstve dopravy a v máji minulého roka sa z nej stala externá poradkyňa pre oblasť autoškôl. „Som vďačná, že si ma na ministerstve vypočuli a že sa k nim dostal aj pohľad od prevádzkovateľky autoškoly. Už vedia, čo nás trápi, a verím, že nás to posunie ďalej,“ vysvetľuje krehká žena s tým, že len tak ju hocičo za volantom nevytočí.
„Preto túto prácu robím aj toľko rokov, ale vnútorne bojujem s tým, že mi prekáža arogantné správanie mnohých vodičov. Veď za volantom môžeme rozhodnúť o živote či smrti človeka,“ upozorňuje Katka. A hoci následkom pandémie koronavírusu ťažké časy doľahli aj na toto odvetvie, o zmene povolania neuvažuje. „Pri nastavených cenách autoškoly nedokázali vytvoriť dostatočnú rezervu na to, aby boli pripravené pokryť náklady, keď sú prevádzky zatvorené. Práca inštruktorov na to, aká je zodpovedná, je veľmi podhodnotená. Priemerná mzda za hodinu je 5 eur,“ skonštatovala smutne Katka a prezradila, že okrem práce vo vlastnej autoškole ju teší aj výučba dopravnej výchovy tých najmenších.
„Je to pre mňa taký relax. Keď deti prídu na dopravné ihrisko, tešia sa. Sú veľmi vďačné a učenlivé. Jediným problémom je pre nich zastavovanie na značke Stop. Keď sa dostanú na bicykel alebo kolobežku, neradi zastavujú, chcú využiť každú minútu naplno,“ uzavrela s úsmevom Katka.