Prvá banka, ktorá zmenila ceny od začiatku roka, bola ČSOB. V jej prípade však išlo o zrušenie či zníženie niektorých poplatkov. Iné to je v prípade VÚB, banky z prvej trojky, ktorá ceny mení smerom hore. Keďže banky musia zmenu v cenníku oznámiť najmenej dva mesiace vopred, banka zverejnila zmeny, ktoré nastanú od začiatku apríla. Ak máte pocit, že vám banka účtuje viac, ako má uvedené v cenníku, ozvite sa. Máte na to právo.
ČSOB – zníženie a rušenie poplatkov
Anna Jamborová, hovorkyňa
- Od 1. januára 2021 banka pristúpila k zníženiu alebo zrušeniu viacerých poplatkov pre fyzické osoby
VÚB – nové poplatky a vyššie tie staré
Banka zvyšuje celý rad poplatkov a zavádza nové. Naopak, od 1. apríla zníži poplatok za zmenu limitu na debetných kartách prostredníctvom elektronického bankovníctva z 3,50 eura na 1,50 eura.
Banky, ktoré cenník nemenia
Tatra banka (Zuzana Žiaranová, hovorkyňa): - Aktuálne neplánujeme zmenu sadzobníka. Ostatnú zmenu poplatkov sme realizovali k 31. 3. 2020.
Slovenská sporiteľňa (Marta Cesnaková, hovorkyňa): - Sadzobník poplatkov aktuálne nemeníme. V prípade, že sa rozhodneme ho upraviť, budeme klientov informovať minimálne dva mesiace vopred.
Zmena môže prísť
UniCredit Bank (Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa): - Momentálne neplánujeme žiadne významné zmeny v cenníkoch. Drobnejšie zmeny môžu byť formálne alebo reflektovať vývoj nových služieb a produktov.
Poštová banka (Lýdia Žáčková, hovorkyňa): - V súčasnosti prebieha interná analýza nákladov jednotlivých služieb, na základe ktorej budeme posudzovať, či budú potrebné zmeny.
Banky chcú ľudí učiť internetbanking
Maroš Ovčarik, Finančný kompas
- Posledné zmeny v bankách sa týkajú predovšetkým služieb, ktoré ľudia vykonávajú priamo v pobočkách. Ide hlavne o vklady a výbery hotovosti, papierové prevodné príkazy, zmeny trvalých príkazov podaných v pobočke, vydávanie rôznych potvrdení a podobne. Dlhodobo je cieľom bánk naučiť ľudí využívať internetbanking a platobné karty čo najviac. Pobočky a manuálne operácie v pobočkách bánk sú pre banky nákladné a takto sa ich snažia minimalizovať.
Čo robiť, keď si banka účtuje viac?
Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie
- Klient banky si v banke môže uplatniť reklamáciu na preverenie poskytovaných platobných služieb alebo uplatnenie zodpovednosti banky za chyby poskytovaných produktov a služieb. Pri reklamácii je nevyhnutné postupovať v súlade s reklamačným poriadkom, pretože nie každé podanie spĺňa náležitosti reklamácie. Klient musí uviesť svoje identifikačné údaje, opísať reklamovanú skutočnosť, predložiť dokumenty na preukázanie svojich tvrdení a uviesť práva, ktoré si voči banke uplatňuje. Reklamáciu odporúčam koncipovať vecne, stručne a jasne. Pozor na lehotu na uplatnenie reklamácie. Banka je povinná sa k reklamácii vyjadriť.