Pol roka však bude jazdiť len ako električka. Zatiaľ prišla iba jedna súprava, dokopy by mali ešte ďalšie štyri. Zo švajčiarskeho výrobného závodu na tatranské koľajnice je to však dlhá, náročná a na organizáciu veľmi náročná cesta. Prvá súprava dostala názov Bradavica.
Prvú zubačku, ktorá premávala na Štrbské Pleso začali budovať v auguste 1895 a prvý vlak po nej prešiel 15. júla 1896. Fungovala 37 rokov. V roku 1970 začala jazdiť nová zubačka, ktorá jazdila až do minulého roku. Súpravy z tých čias navonok vyzerali ako nové, ale... „Tých 50 rokov bolo na nich cítiť. Sme radi, že do depa dorazila prvá moderná zubačko-električka,“ s potešením v popradskom depe skonštatoval Ján Lukáč, riaditeľ úseku prevádzky a bývalý rušňovodič.
Kým však vyjde na trať, musí absolvovať potrebné skúšky a merania - a všetci strojvodcovia sa budú musieť na ňu preškoliť. Nová zubačka je hybridná – vie jazdiť aj ako električka. Nechýba jej moderný dizajn, jednoduché nastupovanie aj pre imobilných a dostatok priestoru napríklad pre kočíky či batožinu. „Je vyrobená z ,vandalizmuodolného‘ materiálu a má aj antigrafity úpravu. Wi-fi, vizuálny a akustický systém pre cestujúcich, klimatizácia, to sú už dnes samozrejmosti,“ opisuje Lukáč prednosti obrovského kolosu.
Čo so starými súpravami?
Filip Hlubocký, generálny riaditeľ ZSSK vyslovil presvedčenie, že nové súpravy, ktoré sú tiež zo Švajčiarska, budú slúžiť tiež polstoročie ako tie predchádzajúce. „Prvá súprava, ktorá prišla do Tatier, sa bude volať Bradavica. Je pomenovaná podľa tatranského štítu. Ďalšie sa budú volať Ganek, Vysoká, Strednohrot a Kostolík. Na boku z vonkajšej strany súpravy budú tieto štíty zobrazené aj výstupovou trasou. Do prevádzky bude postupne nasadených 5 vlakov pre trate Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. So starými súpravami, ktoré si tu odslúžili 50 rokov, sa nelúčime, budú ako nostalgická spomienka sem-tam premávať na trati Tatranská Štrba-Štrbské Pleso a späť. Verím, že to tak bude niekedy koncom leta, keď sa dokončí generálna rekonštrukcia celej ozubnicovej trate,“ dodal.
Porovnanie strojov
- Spustená: 15. 7. 1896
- Dĺžka trasy: 4,75 km
- Max. rýchlosť: 10 km/h
- Prevádzka ukončená: r. 1933
- Cena: 160-tisíc zlatých
- Spustená: 12. 2. 1969
- Dĺžka trasy: 4,78 km
- Max. rýchlosť: 30 km/h
- Prevádzka ukončená: r. 2020
- Cena: 49,6 mil. Kčs
- Spustená: 15. 1. 2021
- Dĺžka trasy: 4,78 km
- Max. rýchlosť: 80 km/h
- Kapacita: 91/88
- Cena trate: 20 mil. €
- Cena (5ks): 40 000 000 €