Ako uviedla pre TASR hovorkyňa rezortu Martina Kovaľ Kakaščíková, zamestnanci vojenskej nemocnice pracujú na vyplácaní odmien intenzívne každý deň, takže počet nevyplatených sa znižuje. Rezortná nemocnica v Ružomberku uzavrela v súvislosti s testovaním, ktoré sa uskutočnilo v októbri a novembri 2020, celkovo 24 170 právnych vzťahov, pričom niektorí zamestnanci mali uzavretých viac zmlúv. Ako priblížila hovorkyňa, v novembri vyplatili odmenu 19 437 zamestnancom.
Nevyplatené odmeny majú podľa MO SR najmä zamestnanci, ktorí majú hlavný pracovný pomer v zahraničí. Ako vysvetlila hovorkyňa, odmena za prácu vykonávanú v rámci plošného testovania podlieha daňovým a odvodovým povinnostiam. Dohody o vykonaní práce boli uzatvorené so zamestnancami, ktorí súbežne vykonávali zárobkovú činnosť na území dvoch členských štátov Európskej únie. V zmysle koordinačných nariadení EÚ však môže osoba podliehať v oblasti sociálneho zabezpečenia právnym predpisom len jedného štátu. Preto je ešte pred výplatou odmeny potrebné určiť, ktoré právne predpisy sa na danú osobu budú uplatňovať.
Keďže zamestnanci vykonávajúci prácu v zahraničí nepožiadali o určenie uplatniteľných právnych predpisov pred začatím výkonu práce, nemocnica v spolupráci so Sociálnou poisťovňou, Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR využila výnimku, ktorá umožňuje, aby sa príslušné orgány štátov dohodli a upravili výnimky z týchto článkov v záujme určitých osôb alebo určitých kategórií. "V súčasnosti preto čakáme na výsledok tohto procesu a po jeho ukončení sa pristúpi k výplate aj týchto odmien," uviedla Kovaľ Kakaščíková.
Ďalšou skupinou s nevyplatenými odmenami sú zamestnanci, ktorí majú nekompletné alebo nesprávne uvedené údaje. "Aj napriek snahe o ich kontaktovanie sa nám s mnohými zdravotníckymi pracovníkmi spojiť nepodarilo," skonštatovala hovorkyňa.
Ako pripomenula, na všetky prípadné otázky zdravotníkov k vyplácaniu odmien alebo akýmkoľvek nezrovnalostiam pri odmenách zriadili e-mailovú adresu testovanie@uvn.sk. Prostredníctvom tohto e-mailu majú zdravotníci možnosť priamo kontaktovať nemocnicu. "Jednotlivé podnety rieši personálne oddelenie priebežne podľa poradia, v ktorom boli zaevidované, o čom zamestnanca informujú pracovníci oddelenia ľudských zdrojov e-mailom, telefonicky alebo prostredníctvom SMS," doplnila Kovaľ Kakaščíková.