Ministerstvo ako 100-percentný vlastník tejto akciovej spoločnosti tolerovalo stratové či nevýhodné zmluvné vzťahy. Štátne inštitúcie za poskytované služby neplatili ani toľko, aby pokryli nevyhnutné náklady spojené s poskytovanou službou, uviedol v piatok Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR.
"Rovnaký prístup k základným poštovým službám, ako je napríklad doručovanie listov, balíkov, rozhodnutí štátu a úradov v printovej alebo digitálnej podobe, musí štát garantovať každému občanovi a pošte musí za svoje služby poskytovať primeranú finančnú náhradu," konštatoval podpredseda NKÚ Ľubomír Andrassy na základe výsledkov kontrolnej akcie ukončenej v závere roku 2020.
V kľúčových zmluvách SP so štátom a významnými obchodnými partnermi sa podľa NKÚ dlhodobo používa pre poštu nevýhodný nákladový model. Napríklad to, čo štát platí pošte za zabezpečenie výplaty sociálnych dávok a dôchodkov alebo e-kolkov, nepokrýva ani nevyhnutné náklady. Pre nevhodný nákladový model je ďalším príkladom stratového hospodárenia štátnej spoločnosti aj spolupráca so štátnou lotériovou spoločnosťou Tipos. V tomto prípade sa strata prehĺbila z 1,4 milióna eur v roku 2017 na takmer 2,5 milióna eur v roku 2019. "Štátne inštitúcie musia ísť príkladom a za služby poskytované občanom prostredníctvom pošty musia uhrádzať ekonomicky oprávnené náklady," zdôraznil Andrassy.
SP na základe platnej licencie zabezpečuje až do konca roku 2022 univerzálnu poštovú službu, čo okrem iného znamená, že musí prevádzkovať aj pobočky v menších obciach, ktoré generujú stratu. Financovanie tejto verejnej služby je preto zabezpečované aj z prostriedkov generovaných z kompenzačného fondu. MDV v roku 2018 poskytlo pošte viac ako 14 miliónov eur, pričom táto suma podľa NKÚ nepokrývala všetky náklady akciovej spoločnosti spojené s poskytovaním univerzálnej poštovej služby.
NKÚ upozornil tiež na sporný zásah vedenia MDV do podnikateľských aktivít pošty. Hoci víťazom výberového konania na rozšírenie služieb mobilného operátora sa stala spoločnosť O2 a predstavenstvo pošty zmluvu o spolupráci s O2 v januári 2020 schválilo, k podpisu zmluvy na základe listu ministra nedošlo. Vedenie Slovenskej pošty z pohľadu NKÚ pochybilo, keďže výsledky súťaže neboli spochybnené a transparentnosť celého procesu súťaže potvrdilo vedenie štátnej akciovej spoločnosti.
Riziká vidí NKÚ tiež pri definovaní ekonomických vzťahov so spoločnosťami poskytujúcimi svoje služby v pobočkách pošty. Ide o lotériovú spoločnosť Tipos, spoločnosť SWAN Mobile a Poštovú banku. Vo všetkých prípadoch kontrolóri poukázali na existujúci nevýhodný nákladový model, ktorý generuje pošte stratu alebo ju stavia do nevýhodnej finančnej pozície oproti druhej zmluvnej strane.
Rezort dopravy v reakcii pripomenul, že NKÚ pri kontrole hodnotil roky 2017 - 2019, teda fungovanie Slovenskej pošty pod vedením rezortu v minulom volebnom období. Rezort si podľa svojho hovorcu Ivana Rudolfa správu "dôsledne preštuduje". "Súčasný minister Andrej Doležal považuje za svoju prioritu optimalizáciu fungovania Slovenskej pošty, a. s., ktorú nedávno spolu s jej aktuálnym vedením ohlásil," dodal Rudolf.
Ako uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková, NKÚ vykonával kontrolu minulý rok za obdobie rokov 2017 až 2019. Protokol predložil už novému manažmentu Slovenskej pošty, ktorý nastúpil v júni 2020 a v októbri 2020. "Keďže zistenia nového manažmentu boli viac menej totožné so zisteniami NKÚ, nezniesol voči obsahu protokolu námietky. Zároveň Slovenská pošta ocenila korektnú a efektívnu spoluprácu s kontrolným orgánom a informovala ho o opatreniach, ktoré prijme na odstránenie zistených nedostatkov. Na všetkých týchto opatreniach pošta intenzívne pracuje. Správu o plnení, respektíve splnení prijatých opatrení na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov Slovenská pošta zašle NKÚ do 31. marca 2021," dodala Iveta Dorčáková.