Zákaz jeho predaja platí už vyše mesiaca, a to na základe vyhlášky hlavného hygienika SR. „Môžem potvrdiť, že obchodné reťazce evidujú množstvo podnetov od zákazníkov, či už prostredníctvom zákazníckych liniek alebo aj priamo v obchodoch, aby si mohli kúpiť aspoň niektoré základné nepotravinárske tovary,“ povedal v pondelok predseda SAMO Martin Krajčovič.
Množstvo žiadostí prichádza podľa SAMO od rodičov, ktorí požadujú, aby si mohli zakúpiť aspoň základné veci pre deti, či veci do domácnosti. Poukazujú na to, že pri kúpe drobných položiek cez e-shop, napr. školských pomôcok, je cena za ich dopravu často vyššia ako cena samotného tovaru. Obchodné reťazce evidujú aj množstvo sťažností od seniorov, ktorí si základný nepotravinársky tovar nevedia zaobstarať inde než v kamenných obchodoch. Vzhľadom k tomu, že iba nízke percento má prístup k internetu, nákupy cez e-shopy pre nich nie sú reálnou alternatívou.
Podobná situácia bola pritom donedávna aj v Českej republike. Tam sa však zákaz predaja nepotravinárskeho tovaru vzhľadom na základné potreby obyvateľov už čiastočne uvoľnil, hoci ho tam zaviedli neskôr ako na Slovensku. Momentálne môžu českí spotrebitelia v obchodoch s potravinami kúpiť napríklad papierenský sortiment, obuv či detské oblečenie. „Obmedzenie v čase predvianočných nákupov sa možno v kontexte snahy o zníženie mobility dalo chápať, momentálne je však situácia diametrálne odlišná. Motivácia k veľkým nákupom v súčasnosti pominula. Naopak, ľudia si potrebujú dokúpiť aspoň základné tovary, ktoré sa opotrebovali, resp. pokazili, a potrebujú ich súrne nahradiť. Keďže ich kúpu by aj tak realizovali spolu s nákupom potravín, zdravotné riziká sa tým nijako nezvýšia,“ dodal Krajčovič.
Predlžovanie súčasného stavu je preto podľa SAMO neprimerané aktuálnej situácii a začína ohrozovať aj zamestnanosť v obchode, keďže nie je možné dlhodobo udržiavať plný stav personálu pri nižšej vyťaženosti. Naopak, situácia naďalej neúmerne zvýhodňuje e-shopy, najmä registrované v zahraničí, ktoré hlásia rekordné rasty tržieb.
Slovenská aliancia moderného obchodu je nezávislé, dobrovoľné združenie podnikateľských subjektov z oblasti maloobchodu a veľkoobchodu. Vzniklo z iniciatívy spoločností Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, ktoré sa stali jeho zakladajúcimi členmi a dnes je jeho platným členom aj dm drogerie markt a Terno real estate.