Na palube bolo 79 ľudí. Prežili traja. Na dne jazera však aj takmer 45 rokov po tragédii ležia trosky, ktoré postupne vyťahujú. Naposledy vyniesli kabínu.
Štvormotorový Iľjušin-18 sa po prudkom klesaní zrútil na Zlaté piesky 28. júla 1976. Vyšetrovanie odhalilo sériu chýb posádky. Autor knihy Katastrofa letu 001 na Zlatých pieskoch Dávid Púchovský prezradil, že na miesto prišli do pár minút po katastrofe zamestnanci letiska aj hasiči. „Slabé technické vybavenie však spôsobilo sklz v snahe dostať sa do lietadla. Napokon sa zamestnanci letiska dostali dnu, keď vyrezali otvor a vybrali štyroch ľudí. Ďalší dvaja živí vypadli pri náraze z lietadla,” povedal.
Z nich všetkých však nakoniec prežili iba traja. František Lukáš († 76) a Jaromír Kratochvíl († 75), sú už mŕtvi, žije už len Gerard Menard. Pri skúmaní nehody Púchovský narazil na informácie, že takmer všetky trosky lietadla vytiahli spod vody už v roku 1976, no to sa mu nepozdávalo.
„Ďalšie informácie hovorili o posledných výlovkoch z roku 2000. Nečakali sme, že tam budú také veľké kusy,” prezradil, ako sa začal lov za zvyškami vraku. Má však vysvetlenie, prečo na dne ostali aj veľké časti trupu lietadla. „V roku havárie bolo dno zarastené, a tým pádom menej prehľadné ako dnes,“ odhalil. Do Zlatých pieskov sa preto ponorili potápači a na svetlo začali vynášať rôzne zvyšky Iľjušina.
Nečakane blízko brehu
V uplynulý pondelok sa potápačom Petrovi Kubičkovi (52) a jeho študentovi Andrejovi Gašparovi podarilo vyloviť obrovský kus kabíny, ktorý bol mimo miesta dopadu. Pravdepodobne sa odlomil, keď krátko po nehode vyťahovali vrak z vody, pretože torzo pilotnej kabíny objavili pomerne blízko brehu.
„Podarilo sa nám vytiahnuť najväčšiu časť. Je to ľavá časť predného trupu, kde sedel pilot,“ odhalil Púchovský. Na vraku zostala pitótová trubica, ktorá meria rýchlosť lietadla na základe odporu vzduchu, a postupne tak z jazera vyťahujú časti, ktoré plánujú po pandémii koronavírusu vystaviť v československom múzeu letectva.
Okrem torza kabíny tam bude aj časť krídla či budík z palubnej dosky. „To sú naozaj vzácne kusky,” povedal Dávid. V jazere sa však stále majú podľa potápača Petra nachádzať zaujímavé časti lietadla, no sú ťažšie dostupné. Napriek tomu sa nevzdávajú a onedlho sa chcú do Zlatých Pieskov potopiť znovu.
Iľjušin IL-18 zo zlatých pieskov
- sovietske turbovrtuľové dopravné lietadlo
- počet sedadiel 90 - 120
- dĺžka 35,9 m
- výška 10,17 m
- rozpätie 37,42 m
- dolet 4 400 - 5 300 km, podľa typu
Pád zapríčinila chyba posádky
Let ČSA č. 001 na trase Praha – Bratislava so strojom IL-18 imatrikulačnej značky OK-NAB skončil dňa 28. júla 1976 pádom stroja do vody v rekreačnom areáli Zlaté piesky v Bratislave. Oficiálnou príčinou pádu bola podľa vtedajšieho vyšetrovania chyba posádky. Ide o najtragickejšiu leteckú nehodu ČSA na území Československa. Zahynulo pri nej 76 osôb.