V súčasnosti nefungujúci NPK bol projektom Mičovského predchodkyne na ministerskom poste Gabriely Matečnej (SNS). Agrorezort podľa neho podal pre podozrenia z viacerých trestných činov pri NPK trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.
"Trestné oznámenie bolo podané na neznámeho páchateľa. Je to spojené s predchádzajúcim vedením ministerstva (pôdohospodárstva), ktoré bude musieť zrejme objasniť, aké bolo pozadie tohto nákupu, ktorý stál 2,3 milióna eur a neexistuje po ňom žiadna stopa na našom ministerstve," priblížil Mičovský.
NPK je podľa jeho slov projekt "mŕtvy, ktorý nefunguje". "Nie je možnosť cez túto platformu nakupovať. Tak ako projekt vznikol, možno na dobrej myšlienke, tak aj zanikol. Samotný postup pri ňom však bol podozrivý, a preto ho musia posúdiť orgány činné v trestnom konaní," povedal agrominister.
"Projekt Národného potravinového katalógu v sebe zjavne nemal motív, ako podporiť slovenské výrobky, ale ako podporiť niekoho, kto na ňom mal zarobiť. Rozdelenie zákazky (projektu NPK, pozn. TASR) na 24 podzákaziek je samo osebe činom, ktorý jednoznačne vzbudzuje pocit, že úmysly na počiatku neboli poctivé," zdôraznil Mičovský.
"Kontrolná skupina overovaním predložených dokladov zistila porušenie finančnej disciplíny, neefektívne, neúčinné a nehospodárne vynakladanie verejných prostriedkov, porušenia zákona o verejnom obstarávaní. MPRV SR rozdelilo zákazku s cieľom vyhnúť sa použitiu prísnejšieho postupu s vyššou mierou zverejnenia," doplnil Martin Pavluvčík, poverený generálny riaditeľ sekcie kontroly a obchodného dozoru MPRV SR.
Závery kontrolnej skupiny potvrdil podľa MPRV aj znalec, ktorý vo svojom odbornom vyjadrení okrem iných skutočností uviedol, že opisy predmetov zákaziek uvedené vo výzvach na predloženie cenových ponúk nie sú dostatočne presné a jasné na vypracovanie relevantných cenových ponúk.
Podľa vlastných zistení, medializovaných informácií a aj na základe finančnej kontroly na mieste dospelo protikorupčné oddelenie MPRV svojou analytickou činnosťou k takým dôvodným podozreniam, ktoré nemôžu ostať bez pozornosti orgánov činných v trestnom konaní.
Podľa agroministerstva ide o podozrenia z trestných činov porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku, machinácie pri verejnom obstarávaní a trestného činu subvenčného podvodu, ktorých sa mali dopustiť neznámi páchatelia počas prípravy a realizácie projektu NPK.
"Ucelený podrobne popísaný projekt s kalkuláciou jeho nákladov a špecifikáciami v podstate nikdy neexistoval a peniaze boli za pochodu míňané na základe pochybných verejných obstarávaní, ktoré boli realizované prostredníctvom tzv. prieskumov trhu podľa paragrafu 117 zákona o verejnom obstarávaní. Takýchto obstarávaní bolo aj prostredníctvom Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) a Národného poľnohospodárskeho a potravinárskeho centra (NPPC) zrealizovaných celkovo 24," informoval Adrián Macko, vedúci protikorupčného oddelenia MPRV SR.
Spolu bolo podľa MPRV na projekt NPK vynaložených 2.311.312,75 eura, pričom prostredníctvom projektu NPK bolo umožnené realizovať nákupy potravín len v období jeho funkčného spustenia od júla 2018 do júna 2019, keď sa zrealizovalo len 146 objednávok v sume 36.698 eur.
Národný potravinový katalóg bol spustený v roku 2017. Zámerom katalógu bolo ponúkať možnosť verejným inštitúciám nakupovať čerstvé lokálne potraviny. MPRV 2. júla 2019 informovalo, že v jeho ponuke je 1523 produktov. Najzastúpenejšími kategóriami boli podľa agrorezortu cestoviny (261 produktov), mäso (251 produktov) a mäsové výrobky (186 produktov). NPK podľa MPRV malo v júli 2019 využívať 75 subjektov, najmä materské a základné školy, stredné odborné školy a gymnáziá, ale aj domovy sociálnych služieb a obce.