Kde a ako si môže klient overiť, že cestovka má poistenie uzavreté?
Tieto informácie musí mať CK uvedené na svojej webovej stránke, alebo priamo v pobočkách by mal byť k nahliadnutiu certifikát, alebo jeho kópia. Tieto údaje sú aj na stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie a takisto aj príslušná poisťovňa zverejňuje zoznam kancelárií, ktoré toto poistenie obdržali.
Táto situácia je náročná pre CK, aj pre klientov. Ako sa museli CK prispôsobiť ?
Najmarkantnejšia zmena nie je navonok viditeľná, a to, že sa snažíme mať čo najväčšiu kontrolu nad finančným tokom a finančné prostriedky od klientov sa snažíme držať čo najdlhšiu dobu pod kontrolou. Platby faktúr dodávateľom služieb sa snažím odkladať až na dobu, kedy klient neodletí na zájazd. Takže keby sa od doby, kedy si klient zájazd zakúpil, až do doby, kedy naň odchádza, niečo stalo a zájazd by sa musel zrušiť, tak sú CK pripravené vrátiť tieto finančné prostriedky klientovi v plnej výške ešte pred nástupom.
Dá sa vôbec pripraviť na situáciu, že klient si dovolenku kúpi, ale dva dni pred odletom mu vyjde pozitívny už ten PCR test, ktorý potrebuje na to, aby mohol vycestovať?
Toto je na dohode medzi CK a klientom. Mnohé CK ponúkajú klientom možnosť zrušiť zájazd aj deň-dva pred odletom s tým, že mu peniaze vrátia v plnej výške. Ale nie, vždy môže CK takýmto spôsobom vyjsť klientovi v ústrety. O tom však musí byť klient informovaný. Všetko toto by malo byť špecifikované už pri kúpe zájazdu. V každom prípade, ak má klient uzavreté poistenie, mal by sa ubezpečiť, či poistenie kryje aj pozitívny test, resp. ochorenie na COVID-19 alebo nie. Sú poistné produkty, ktoré majú COVID-19 vo výluke, ale momentálne začínajú poisťovne ponúkať produkt, kde je COVID-19 zahrnutý. CK sa vždy snažia vyhovieť klientovi a ponúkajú ďalšie varianty.
Aké?
Klient je partnerom CK a je doležitý. Preto sa cestovka snaží pri probléme pri poskytnutí služby ponúknuť iné možnosti. Nemôže sa v žiadnom prípade stať, že klient by prišiel, o peniaze. Zákon hovorí, že CK môže odložiť poskytnutie služby, ale najviac do konca augusta. Čiže v prípade, že cestovka nebude vedieť klientovi poskytnúť zájazd, tak mu do konca augusta buď náhradnú službu poskytne, alebo mu vráti peniaze.
Zároveň teda ale odporúčate klientom, aby sa ubezpečili, či sú covid a problémy okolo nejho nejako zahrnuté v zmluve s cestovkou.
Áno, toto musí byť jednoznačne definované. Je to haklivá téma, pretože riziko výskytu covidu je vysoké a poisťovne sú vystavené obrovskému tlaku. Riziko je na ich pleciach. Ale ako som spomínal, momentálne to už upravujú, začali poisťovať proti covidu. Sú dokonca aj letecké spoločnosti, ktoré takéto pripoistenie poskytujú, čiže v praxi to znamená, že klient si uzatvori cestovné poistenie a môže si priplatiť covid case.
O koľko takéto poistenie môže predražiť týždennú dovolenku?
Približne o 20 eur na osobu.
Za posledné dni sa veľa hovori o medzinárodnom očkovacom preukaze. Bude na cestovanie nevyhnutný? A čo ak sa odmietnem klient zaočkovať, alebo to ešte nestihol urobiť?
K očkovaniu vzhliadame s nádejou, pretože sme si istí, že môže byť kľúčom pre cestovanie. Hovorí sa otvorene o akceptovaní medzinárodného očkovacieho preukazu, čo by pomohlo riešiť situáciu v rámci, ak nie celého sveta, tak aspoň Európy. Je to dobrá cesta. Vidím to ale tak, že existujú dva spôsoby cestovania. Buď so spomínaným očkovacím preukazom, kedy by mal klient oveľa jednoduchší pohyb, alebo cestovanie s viacnásobným testovaním.
Čo to znamená viacnásobným?
To znamená, že napr. 3 - 4 dni pred odletom, potom v deň odletu, možno aj počas dovolenky a pred odletom. Hovoríme o antigénových testoch, pri PCR by ich toľko nebolo potrebných.
Ak si chcem letnú dovolenku cez cestovnú kanceláriu rezervovať už teraz, na čo by som si mala ako klient dať pozor?
- Veľa sa pýtať. Napr. na opatrenia v hoteloch. A dohodnúť si podmienky. Vedieť, čo sa bude diať, ak sa nebude dať vycestovať.
Situácia položila na kolená aj letecké spoločnosti. Znamená to koniec lacným letenkám?
Isté opatrenia budú musieť byť zavedené aj v tejto oblasti, ono to už miestami strácalo logiku, naozaj sa ponúkali letenky za smiešne sumy. Ale zmeny, ktoré by klient výrazne pocitil, si myslím, že nebudú.
Vrátime sa k cestovaniu tak ako pred covidom?
V posledných rokoch sme sa rozcestovali a to bude pokračovať. Aj keď neočakávame, že to bude hneď, ale v priebehu 2 - 3 sezón sa dostaneme k číslam ako pred covidom.