Dopravný podnik Bratislava (DPB) sa umiestnil v TOP 5 najatraktívnejších zamestnávateľov roka 2020. Šéf odborov Autošofér Jozef Hitka má však výhrady a so službami DPB nie je celkom spokojný. Ako tento úspech vníma DPB?
Dopravný podnik zamestnáva stovky ľudí. Okrem vodičov sú to technici, údržbári a mnoho iných, no prácu v ňom si veľa Slovákov nehľadalo. Pred koronakrízou mali veľký problém zohnať šoférov a kapacity pomohli naplniť až pracovníci z Ukrajiny, ktorým sa vtedajšie podmienky javili atraktívne. Našincov odrádzala najmä práca na zmeny. V DPB však neraz riešili interné problémy, ktoré vyústili do štrajkovej pohotovosti.
Dôvodom, prečo sa zamestnanci rozhodli pre tento krok, bola podľa šéfa odborov Autošofér Jozefa Hitku neplatná kolektívna zmluva, sankcionovanie vodičov za nenosenie uniforiem a skoršie odchody zo zastávok či zastaraný vozidlový park MHD. Potom prišla pandémia a vodiči vystavení riziku nákazy, keď denne jazdili dlhé trasy, prišli podľa Hitku o výhody.
„Prišli o všetky benefity a išli dolu s platom o 200 - 300 eur mesačne!“ povedal Hitka s tým, že zamestnávateľ nedokázal zabezpečiť, aby vodiči boli zaradení a hodnotení ako pracovníci pracujúci v prvej línii. „Taktiež pre zamestnancov nezabezpečil dostatok ochranných pomôcok a vitamínov. Následkom toho bolo pri poslednom testovaní dosť pozitívnych,“ povedal s tým, že išlo aj o dielenských pracovníkov či upratovačky.
Napriek tomu sa DPB v rámci súťaže Najatraktívnejší zamestnávateľ roka 2020 v kategórii Doprava a logistika dostal spomedzi 24 uchádzačov do top 5! Podľa výkonnej riaditeľky spoločnosti Profesia Ivany Molnárovej je to najmä preto, že sa vo veľkom neprepúšťalo. „Ľudia si dnes vážia hlavne dobrý pracovný kolektív, či pracovnú istotu,“ uviedla Molnárová a dodala: „Je vidieť, že ľudia hlasovali v roku 2020 viac za firmy, ktoré im aj v tomto krízovom období poskytli istotu pracovného miesta.“
Investujú do zamestnancov?
Hitku by z dlhodobého horizontu potešilo, keby mal DPB v súťaži väčšiu konkurenciu, a tým by bola zaujímavejšia. „Uvidíme, či toto postavenie a umiestnenie obháji, aj keď sa situácia normalizuje,“ doplnil šéf odborov. Predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský má však odlišný názor.
„Veľmi nás teší, že DPB sa v ankete o naj zamestnávateľa dostal medzi 5 najlepších, a to aj napriek silnej konkurencii súkromných spoločností,“ povedal s tým, že vodiči MHD sú od začiatku pandémie v prvej línii.
„Investovali sme do dezinfekčných prostriedkov pre zamestnancov stovky tisíc. Aj napriek zvýšeným výdavkom sa darí DPB šetriť milióny eur, ktoré investuje do zamestnancov,“ informoval s tým, že aj vďaka rozumnému hospodáreniu sa vyhli prepúšťaniu.
Čo sa nepáči cestujúcim?
- Neskoré informovanie o predĺžení cestovných lístkov Bratislavskej integrovanej dopravy nevyužitých počas pandémie.
- Počas Týždňa mobility sa necestovalo zdarma, dokonca neboli ani zľavy.
- Nedostatok vodičov, keď chcel DPB prijímať ako vodičov električiek aj študentov VŠ.
- Prítomnosť označovačov lístkov pomocou čipovej karty či kreditkou, ktoré však v 2020 nefungovali.