Objednávka ich v podstate zachránila pred krachom. Keď v stredu spustili 110 metrov dlhú luxusnú hotelovú loď prvýkrát na hladinu, na tvári všetkých sa objavili úsmevy. Ešte chvíľu však potrvá, kým bude brázdiť vody Dunaja, Mohanu či Rýna...
Keď sa Albertina dotkla hladiny, zo všetkých lodí široko-ďaleko ju zdravili dlhým trúbením. Napätie bolo viditeľné aj na tvári Ivana Siváka, generálneho riaditeľa spoločnosti Riseday, ktorá sa do konštrukcie veľkej osobnej lode pustila a dôverovala komárňanskej lodenici, spoločnosti SAM - Shipbuilding and Machinery.
Po necelých troch rokoch, tonách použitého železa a hektolitroch potu zváračov tento približne 900-tonový kolos prvýkrát spustili na hladinu. Po vyskúšaní a doladení motorov však Albertinu opäť vytiahnu do haly lodenice na dokončenie interiéru. Krstu by sa mala dočkať koncom mája v Bratislave.
Vyhrával hosťom
„Naša spoločnosť má tri hotelové plavidlá, ktoré sa každý rok plavia po niekoľkých európskych riekach. Pred tromi rokmi som zvažoval, že kúpim ďalšiu. V tom čase situácia plavbám priala a vývoj nasvedčoval, že ich len tak niečo nezastaví. Mohli sme buď kúpiť staršiu loď a prerobiť ju, alebo sa pustiť do novej,“ hovorí staviteľ, ktorý na hotelových lodiach začínal pred rokmi ako klavirista. Napokon sa rozhodol pre nové plavidlo.
Spočiatku uvažoval, že by ju stavali na viacerých miestach naraz. Konštrukciu mali postaviť v srbskom Belehrade a dokončiť ju mali v dokoch v Holandsku. Napokon sa rozhodli pre komárňanskú lodenicu. Aj keď tomuto alternatívnemu riešeniu spočiatku Ivan Sivák veľmi neveril. „Domýšľam si, že sme si neverili vzájomne,“ prezradil a s úsmevom dodal: „Napriek tomu sme si nepovedali nie.“
Na klavír nezabudol
Ivan Sivák mal vlastnú víziu, ako by nové plavidlo malo vyzerať. Napokon s loďami má dlhoročné skúsenosti. Už ako 20-ročný hrával na klavíri v baroch na výletných lodiach.
Keďže sa nedostal na vysokú školu ekonomickú, uprednostnil zárobok na výletných lodiach, čo sa napokon ukázalo ako dobrá voľba. „Posledný rok na palube som stretol nového majiteľa hotelovej lode. Intenzívne som s ním komunikoval a na konci sezóny som dostal ponuku postarať sa o spoločnosť s jednou výletnou loďou na Dunaji,“ zaspomínal na svoje začiatky v plavebnom biznise.
Napokon našiel svoju prácu snov. Navyše mohol do veľkej miery určiť, ako bude nová loď v ich flotile vyzerať - preto nezabudol na parádny klavír v rozľahlom bare!
Technické parametre
- Hlavné motory: 2x Caterpillar s výkonom 2 200 koní
- Generátory: 3x Caterpillar výkonom 1 800 koní
- Maximálna rýchlosť: 24,5 km/h
- Objem balastných nádrží: 680 m³
- Vodné nádrže: 168 m³
- Naftové nádrže: 55 m³
- Loď nesie meno podľa grafickej a umeleckej zbierky, ktorú založili v Bratislave. Spočiatku to mal byť len pracovný názov, no zapáčil sa aj obchodnému partnerovi.
Albertina
- Dĺžka 110 m
- Šírka11,4 m
- Výška 7,2 m
- Ponor 1,45 m
- Rieky: Dunaj, Mohan, Rýn
- Hmotnosť oceľovej konštrukcie: 890 ton
- Celková prevádzková hmotnosť
- pri ponore 1,45 m: 1 410 ton
- Počet dodávateľov pre stavbu: 65
Lodenice v Komárne
Boli založené v roku 1898. Počas Rakúsko-Uhorska tam vyrábali aj námorné lode. Do prvej svetovej vojny postavili 25 plavidiel a 8 železničných mostov. Presne 23. apríla 1947 položili základný kameň nových lodeníc. Lode tam stavali nielen pre Československo a Sovietsky zväz, ale aj pre Čínu, Anglicko či Južnú Afriku. Lodenica vyrábala aj súčiastky pre armádu.