Podľa niektorých energetikov, takzvaní energetickí šmejdi, aj v súčasnosti navštevujú domácnosti s cieľom presvedčiť ich na zmenu dodávateľa energií. „Aj počas pandémie sme zaznamenali na našich telefonických linkách a zákazníckych centrách sťažnosti, že podomoví predajcovia iných dodávateľov navštevovali zákazníkov,“ povedala pre portál vEnergetike.sk hovorkyňa Východoslovenskej energetiky Katarína Šulíková.
Spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel (SPP), ako aj Stredoslovenská energetika (SSE) v súčasnosti nemuseli riešiť nejaký zvýšený počet sťažností na energetických šmejdov, stále ich však evidujú. „Nemuseli sme v poslednom období riešiť problémy s nekalými obchodnými praktikami. Ale áno, s problémom “šmejdi“ sa stretávame často,“ doplnila pre portál vEnergetike.sk hovorkyňa SSE Michaela Krivá. „Samozrejme, aj podomoví predajcovia sú povinní dodržiavať všetky aktuálne opatrenia na ochranu zdravia odberateľov,“ upozornil hovorca SPP Ondrej Šebesta.
Energetickí šmejdi používajú viacero spôsobov, ako oklamať odberateľa energií. Vydávajú sa napríklad za zamestnancov dodávateľa energií, od ktorého aktuálne domácnosť odoberá energie. Alebo tvrdia, že ich aktuálny dodávateľ energií končí na trhu a hrozí im strata dodávky energií. Prípadne k tomu dodajú, že preberajú zákazníkov do svojej správy, čo treba potvrdiť ich podpisom. Zákazníci sa často nechajú uviesť do omylu aj vďaka tomu, že nemajú dostatok času na rozhodnutie a preštudovanie zmluvy.
„Okrem takýchto prípadov sa ešte stretávame s podvodným správaním, ktoré vo všeobecnosti spočíva v tom, že osoba, ktorá sa vydáva za zamestnanca spoločnosti, chce od nášho zákazníka úhradu vymyslenej platby napríklad za kontrolu faktúr, výmenu elektromera a podobne,“ dodala hovorkyňa ZSE Energia Michaela Dobošová. Všetky platby, ktoré súvisia s dodávkou a distribúciou elektriny a plynu, však tradiční dodávatelia energií realizujú vo forme faktúr.
Odberatelia by si predovšetkým mali podľa energetikov na zákazníckej linke svojho doterajšieho dodávateľa energií preveriť pravdivosť informácií, ktoré dostali od alternatívneho predajcu. Tiež by sa nemali uspokojiť s prísľubom všeobecnej percentuálnej zľavy na energie, ale nechať si ju na mieste písomne vypočítať podľa účelu, na ktorý elektrinu využívajú.
„V prípade, ak už zákazník pod nátlakom zmluvu o zmene dodávateľa podpísal, môže od nej do 14 dní odstúpiť bez udania dôvodu,“ konštatovala Dobošová.