Takéto obmedzenie kľúčovej dopravnej tepny môže viesť k zrúteniu vnútorného trhu, narušeniu dodávateľských reťazcov a ohrozeniu zásobovania obyvateľstva. Firmy apelujú na vládu SR, aby využila všetky dostupné prostriedky na zvrátenie tejto situácie.
RÚZ hovorí o priamom ohrození zásobovania slovenského priemyslu. Označuje to za drastické opatrenie. "Mnohé firmy hlásia, že nebudú vedieť od pondelka (15. 2.) polnoci zabezpečiť dodávky materiálov zo Slovenska do Nemecka, nakoľko dopravné spoločnosti nebudú vedieť zabezpečiť testy pre svojich vodičov v takom časovom okne, ktoré požadujú nemecké úrady," konštatuje vo svojom vyhlásení únia. Takéto opatrenie je, ako tvrdí, pre vodičov prakticky nerealizovateľné, nakoľko je takmer nemožné zabezpečiť otestovanie vodičov nákladnej dopravy ešte na Slovensku tak, aby sa v Nemecku vedeli preukázať testom nie starším ako 48 hodín (zohľadniac čas prepravy i povinné prestávky).
"Ak by sa vodiči objednávali napríklad v Českej republike s predstihom, nevedia sa naň dostaviť, nakoľko testovanie sa spravidla koná v centrách miest, kam nie je povolený vjazd nákladných vozidiel, vodič nesmie opustiť vozidlo (podmienky poistiek prepravovaného tovaru)," poznamenala RÚZ. Obmedzenie zo strany Nemecka preto považuje za kontroverzné i z právneho hľadiska. Oznámenie Európskej komisie o uplatňovaní zelených jazdných pruhov (Green Lanes) totiž, ako tvrdí, garantuje nepretržité fungovanie dodávateľských reťazcov v jednotnom systéme trhu a plynulú dopravu. RÚZ podotýka, že v prípade veľkých zdržaní na hraniciach môže dôjsť k zrúteniu vnútorného trhu, narušeniu dodávateľských reťazcov vrátane zásobovania obyvateľstva.
Zamestnávatelia združení v RÚZ na základe vyššie uvedeného žiadajú vládu Spolkovej republiky Nemecko o okamžité zrušenie povinnosti testovania vodičov a členov posádok vozidiel cestnej dopravy a apelujú na dodržanie európskych pravidiel Green Lanes. RÚZ zároveň apeluje na vládu SR, aby sa všetkými dostupnými diplomatickými prostriedkami zasadila za zrušenie uvedeného opatrenia zo strany Nemecka.
Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVEZ) SR Ivan Korčok (nominant SaS) už intervenoval proti tomuto rozhodnutiu nemeckej vlády a kontaktoval svojho nemeckého partnera - ministra zahraničných vecí Heika Maasa. Požiadavky Slovenskej republiky boli v sobotu (13. 2.) v Berlíne nemeckej strane oficiálne komunikované aj diplomatickou nótou. Slovensko žiada o upustenie od požiadavky na preukázanie sa 48-hodinovým testom pre vodičov nákladnej dopravy pri vstupe do Nemecka. V koordinácii s ministrom dopravy SR Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina) sa minister Korčok obrátil aj na eurokomisára Maroša Šefčoviča so žiadosťou o tlmočenie žiadosti Slovenska Európskej komisii, aby urýchlene vyhodnotila, či nemecké požiadavky na predkladanie testov pri nákladnej doprave sú v súlade so zavedením a fungovaním tzv. zelených pásov.