Viac ako pravdivosť tejto informácie pritom mrazia priam detektívne zistenia jedného z pozostalých až dvoch z piatich obetí autobusu smrti spred 4,5 roka v Srbsku. Naše justičné orgány totiž podľa neho konali prinajlepšom zvláštne, keď prehliadali, aby dnes právoplatne vinný vodič nevykonával naďalej za volantom svoju prácu.
Informáciu o zbití odsúdenca za mrežami v druhej polovici januára dostal Branislav Horňák (44), ktorý investigatívne a na vlastnú päsť pátra po spravodlivosti. "Pri spomínanej nehode autobusu, ktorý šoféroval práve Szamko z Gemerskej Hôrky, totiž prišiel o mamu Eriku (+67) a sestru Martinu (+34). "Mám to potvrdené, že vodiči mali pred touto tragédiu naplánovanú cestu z Partizánskeho do Solúna, kde mali mať povinnú prestávku a mal ich vystriedať Gréci. Tí mali odísť do Albánska, kde po príchode trajektom pristúpili naši dovolenkári. Majiteľ spoločnosti však gréckych vodičov nezabezpečil a tak Szamko s kolegom boli nútení pokračovať, pričom cestou v Albánsku mali zrážku s vysokou zverou a autobus opravovali. Keď sa ich pred nehodou dovolenkári pýtali, kde sa tak veľmi opálili, odpovedali im, že nie sú opálení, ale čierni, lebo opravovali autobus. V takomto stave naložili skupinu a potom nevyspatí a unavení aj havarovali v Srbsku!" uviedol B. Horňák, podľa ktorého sa dnes už vinný vodič snažil ospravedlniť tým, že z protiidúceho auta vypadli kamene a rozbili mu čelné sklo.
"Šírka medzi vozovkami je až 27 metrov, bol som na mieste nešťastia a aj osadil kríž na pamiatku mamy a sestry, ktoré spolu s ďalšími cestujúcimi zahynuli, ale nie všetci vinníci sú potrestaní. Vodič po nehode pritom nikomu neposkytol prvú pomoc a napriek tomu, že bol dlhšie vo väzbe, potom si užíval slobodu a dokonca dlhodobo šoféroval autobusy," vysvetlil Horňák, podľa ktorého to umožnili liknavé postupy vyšetrovateľa, keď spis putoval na Slovensko zo Srbska až rok a pol, ale aj súdov, pretože Szamko bol po neverejnom pojednávaní v Rožňave definitívne potrestaný až druhostupňovým súdom v Košiciach koncom minulého roka.
"Dostal však len tri roky, hoci minimálna trestná sadzba je štyri roky a čo zaráža, nezobrali mu po nehode vodičský preukaz a hoci jeho zamestnávateľ vedel, čo spôsobil, umožnil mu v zahraničí ďalej jazdiť. Pod zámienkou, že robí sprievodcu, no sám som Szamka za volantom pristihol, nafotil a natočil vlani v januári vo Viedni, kde som aj privolal políciu. Zistili, že nemá slovenský vodičský preukaz a vykázali ho z autobusu. Medzitým, ako stále jazdil, pričom do zahraničia ho vozievali jeho kolegovia, a tam ďalej sám jazdil, sa na Slovensku dopustil na úseku dopravy troch priestupkov, pričom najzávažnejším bol prejazd cez železničné priecestie napriek zákazu. A toho sa dopustil už po nehode, pri ktorej zomrelo päť ľudí!" uviedol Horňák, ktorého viacerí varovali, aby od tohto prípadu dal ruky preč.
"A to z toho dôvodu, že majiteľ už skrachovanej cestovky mal priame prepojenie na teraz už zadrženého Bodora. Ja sa však tejto chobotnice nebojím a nenechám sa žiadnymi Bodorovcami zastrašiť. Musel som konať na vlastnú päsť, lebo naše orgány nekonali," tvrdí Horňák, ktorý nechápe, ako môže odsúdený vodič, ktorý sa mu prizná, že na jazdu v zahraničí dostal príkaz od šéfa, ako jediný znášať zodpovednosť. "No stále verím v obnovu konania a že sa nájde vyšetrovateľ, ktorý bude tento prípad riešiť nestranne," dodal Horňák.
Reakcia z basy
"V schránke som našiel list, že Szamka v base dokopali a nezaobíde sa to bez vážnych zdravotných následkov," vysvetlil Horňák a na žiadosť Nového Času hovorkyňa Zboru väzenskej a justičnej stráže (ZVJS) Monika Kacvinská odpísala toto: "Ústav takúto informáciu neeviduje, ale ´spomínaný incident´ bol operatívne preverený a bolo potvrdené, že k tomuto incidentu reálne nedošlo. ZVJS je oprávnený poskytovať konkrétne informácie o väznených osobách len zákonom stanoveným orgánom a inštitúciám v rozsahu nevyhnutnom na plnenie ich úloh. Vzhľadom na to, že nedisponujeme súhlasom dotknutej osoby, nie sme oprávnení poskytnúť požadované bližšie informácie týkajúce sa osobnosti a súkromia fyzickej osoby."