Lenže rovnaké náklady a menšie príjmy z predaja cestovného zapríčinili poklesy tržieb. Po rokovaní prevádzkovateľov MHD v Bratislave, Košiciach, Prešove a Žiline získal Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava, poverenie rokovať s ministerstvami o možnej štátnej pomoci pre verejnú dopravu. Nový Čas zisťoval u dopravných podnikov, akú stratu zaznamenali a či sú ohrozené miesta vodičov.
Naši zamestnanci nesmú doplatiť na pandémiu
„V roku 2020 sme zaznamenali výpadok tržieb z MHD vo výške cca 4,7 mil. € To je pokles o 33,56 % oproti očakávaným tržbám. V januári 2021 predstavuje výpadok tržieb z MHD v porovnaní s januárom minulého roka až 60,72 %, čo znamená pokles o cca 701 000 €. Aj napriek vážnej situácii od začiatku pandémie k prepúšťaniu zamestnancov nedošlo.
Ďalší vývoj si momentálne netrúfame predpovedať, avšak chceme zdôrazniť, že naši vodiči sú od vypuknutia pandémie v prvej línii a v žiadnom prípade si za svoju obetavú prácu nezaslúžia prepustenie. Rovnako je v našom záujme, aby ani ostatní zamestnanci nedoplatili na vzniknutú situáciu týmto spôsobom,“ povedala Vladimíra Petrušová, hovorkyňa DPMK.
Žilina: Máme stratu stoviek tisíc €
Ani v Žiline nie je situácia ideálna. „Podnik nebude prepúšťať zamestnancov v súvislosti s pandémiou. Za minulý rok prišiel kvôli pandémii o 640 000 € s DPH,“ informovala Denisa Chovancová, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Žiliny.
Zaznamenali sme 35,9 % pokles tržieb
„Nechystáme sa prepúšťať žiadnych zamestnancov. Vodič autobusu so skúsenosťami, platnými psychotestami a odbornými skúškami a vo vyhovujúcom zdravotnom stave nie je človek, ktorého nájdeme kdekoľvek a za pár minút zamestnáme. O týždeň, o dva sa môže situácia zmeniť a my budeme jazdiť na plný výkon a budeme na plný úväzok potrebovať každého jedného vodiča. Zaznamenali sme 35,9 % pokles tržieb oproti roku 2019 a 36,7 % pokles prepravených osôb oproti roku 2019,“ uviedla Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Trenčín.
Prešov: Prepúšťať zatiaľ nebudeme
Nad prepúšťaním v Dopravnom podniku mesta Prešov neuvažujú. Straty za prvú vlnu pandémie mesto vyčíslilo na 46 700 €. „Túto čiastku Prešov uplatnil v rámci verifikácie oprávnených výdavkov vynaložených počas takzvanej prvej vlny od 12. 3. 2020 do 31. 8. 2020 pandémie COVID-19,“ uviedol hovorca prešovského mestského úradu Vlado Tomek. Straty za druhú vlnu ešte mesto nevyčíslilo.
Nepristúpime k rozviazaniu pomerov
„V pandémii je prirodzené, že cestuje menej ľudí. Verejná doprava však musí slúžiť cestujúcim aj v takýchto situáciách. Napokon – do práce sa musia dostať napríklad zdravotné sestry, predavači, poštári a ďalší, dostávame od nich ďakovné správy. Podobne ako ďalšie povolania, aj oni sú v permanentnej službe verejnosti a zabezpečujú službu aj pre kritickú infraštruktúru. Naše spoločnosti nepristúpili k prepúšťaniu vodičov, napokon po zlepšení situácie s pandémiou bude opäť potrebné verejnú dopravu plnohodnotne zabezpečiť pre všetkých obyvateľov,“ uveidla Petra Helecz z Arriva Slovakia.
Podnik prišiel o 21 miliónov
Situácia je vážna aj v bratislavskej verejnej doprave. Bez štátnej pomoci môže hroziť zrušenie niektorých liniek či prepúšťanie. V januári prišiel Dopravný podnik Bratislava o 2,5 milióna eur, čo je podľa slov hovorkyne Ľubice Melcerovej najkritickejší mesiac. Celkový výpadok tržieb je od začiatku koronakrízy neuveriteľných 21 miliónov eur. Ak sa situácia nezlepší, je možné, že dopravný podnik bude musieť pristúpiť ku znižovaniu počtu zamestnancov.
„Bez pomoci od štátu hrozí, že o niektorých z nich by sme mohli prísť, a to by mohlo mať negatívny vplyv na bratislavskú MHD. Presný počet zamestnancov DPB, ktorí by teoreticky mohli prísť o prácu, veľmi závisí od situácie, či pomoc príde, v akom objeme a v akom čase,“ dodala Melcerová s tým, že v prípade potreby majú pripravené viaceré scenáre obmedzenia prevádzky MHD.
„Niektoré zahŕňajú drastické zmeny, ktoré by síce ušetrili DPB viac finančných prostriedkov, no výrazne by obmedzili možnosti prepravy obyvateľov a návštevníkov Bratislavy. Niektoré scenáre sú miernejšie, no predstavujú menšiu finančnú úsporu,“ informovala hovorkyňa s tým, že zmenám by sa radi vyhli, no bez pomoci od štátu to nebude možné. V nepretržitej prevádzke pritom v DPB pracuje takmer 2 800 ľudí.