Európska únia sa snaží do roku 2030 presadiť zníženie emisií o 60 percent v porovnaní s rokom 1990 a do roku 2050 mieni dosiahnuť klimatickú neutralitu. No už dnes začínajú pomaly prevažovať výhody z vlastníctva elektromobilu či hybridu. Aké to sú?
ČÍTAJTE VIAC: Výmena oleja? Načo? Takto prebieha servis elektromobilu
Nižšie poplatky za evidenciu
Správne poplatky za prihlásenie nového vozidla sú podľa zákona vypočítané ako pomer maximálneho výkonu vozidla a koeficientu zostatkovej hodnoty vozidla, ktorý sa mení s jeho vekom. Tento poplatok dosahuje maximálne 3 900 eur, ale pri elektromobiloch nanajvýš 33 eur. Hybridy a plug-in hybridy majú 50-percentnú zľavu, najviac však 33 eur. Ďalších 33 eur držiteľ zaplatí za štítky s evidenčným číslom. Majiteľ e-automobilu tak môže reálne ušetriť stovky až tisíce eur.
Výhody na diaľnici
Na Slovensku sa zatiaľ na elektrické a elektrifikované autá neuplatňuje zľava za používanie spoplatnených úsekov diaľnic. V Česku pritom jazdia po diaľniciach zadarmo už od začiatku minulého roka, od tohto sa však musia registrovať. Rakúsko pred dvomi rokmi zaviedlo vyššiu povolenú rýchlosť pre elektromobily v zónach IG-L na diaľniciach (znížená rýchlosť kvôli hluku). Situácia sa ale zrejme čoskoro zmení aj u nás, Rada EÚ vyzvala členské štáty na osvojenie ustanovení novej smernice „Eurovignette“. Tá prináša nový motivujúci faktor v prospech kúpy e-áut - diaľničné poplatky podľa emisií CO2, a to aj pre osobné automobily. Elektromobily by tak platili najmenej, na konkrétne výsledky si ešte musíme počkať dva roky.
Napriek Akčnému plánu podpory elektromobility z 13. marca 2019 a zavedeniu farebne odlíšených štítkov s evidenčnými číslami pre elektromobily a plug-in hybridy stále tieto vozidlá nemajú právo používať vyhradené jazdné pruhy. Takúto možnosť stále majú okrem autobusov a trolejbusov iba taxíky, podľa Ministerstva hospodárstva SR sa čaká na úpravu vyhlášky č. 9/2009 Z. z. Verejná diskusia na túto tému už ale prebieha vyše desať rokov a majitelia elektromobilov môžu realisticky predpokladať skoré zavedenie tohto opatrenia do praxe.
Dotácie na nákup
Slovensko sa pridalo k vyspelým štátom EÚ zavedením dotácií na nákup elektromobilov a plug-in hybridov. A bolo štedré, najprv ponúklo päť a tritisíc eur, potom osem a päťtisíc eur a cena vozidla nesmela presiahnuť 50-tisíc eur. Posledné minuloročné kolo dotácií bolo sprevádzané kontroverziou, ale minister hospodárstva Richard Sulík už avizoval ďalšie kolo. Jednotlivé dotácie budú nižšie, celkový rozpočet vyšší a rozdelený férovejšie. Realizácia dotácií je plánovaná na budúci rok.
Lacnejšie parkovanie
Jednotný systém parkovania na Slovensku neexistuje, hoci bol pôvodne avizovaný ešte v roku 2018, mestá tak uplatňujú vlastné parkovacie politiky. V Bratislave majú elektromobily zľavu 50 % z hodinového parkovania v rámci regulovaných zón, neplatí však pre plug-in hybridy. Prešov a Trenčín dávajú elektromobilom zľavu 50 %, hybridom a plug-in hybridom 10 %. Trnava rezidentom s elektromobilmi vydáva „EKO neprenosné karty“ so zľavou až 97,5 % (10 eur)!