Mať v predaji benzín s označením E10 je povinnosťou pre všetky čerpacie stanice na našom území od 1.1.2020. Tento „ekologickejší“ variant starého benzínu obsahuje v porovnaní s klasickým E5 o niečo vyššiu porciu etanolu, ktorá má slúžiť k znižovaniu emisií. Na druhú stranu sa vo veľa prípadoch neodporúča pre autá vyrobené na prelome tisícročí, respektíve v 20. storočí. Mohol by totiž spôsobiť poškodenie motora, respektíve zníženie jeho výkonu. Avšak, najnovšie výsledky štúdie vedcov z Fraunhoferovho inštitútu ukazujú, že nový benzín môže mať negatívny dopad aj na najnovšie autá.
ČÍTAJTE VIAC: Otázny servis nových áut: Neidentifikovateľné diely sa stávajú vážnym problémom
Je pravdou, že na základe aktuálnej klimatickej situácie je potreba znižovať emisie škodlivých plynov. Na strane druhej však nerozumným znižovaním, ich paradoxne začneme zvyšovať. Výrobný proces batérií a rôznych „eko“ komponentov totiž nie je ekologicky nezávadný a môže si vynútiť značné množstvo emisií. Avšak pokiaľ sa nás to priamo netýka, tak to väčšinou neriešime. Čo sa nás ale týka, je možné poškodenie auta v súvislosti s tankovaním benzínu E10. Ten, nakoľko má zvýšené percentuálne zastúpenie etanolu, môže zničiť dôležité filtre palivovej sústavy.
Škodí filtrom z aktívneho uhlia
Konkrétne hovoríme o filtroch, ktoré slúžia na filtrovanie palivových pár z nádrže a na ich udržanie v palivovom systéme. Tieto filtre sú totiž v moderných autách vyrobené z prímesí aktívneho uhlia. A tu je ten najväčší problém. Fraunhoferov inštitút pre enviromentálnu, bezpečnostnú a energetickú technológiu (UMSICHT) v spolupráci s univerzitou v Siegne došiel na zaujímavé výsledky.
V prípade, že je vozidlo v pokoji, dochádza k odparovaniu paliva z jeho nádrže. Tie pary sú absorbované vďaka uhlíkovým filtrom, ktoré musia byť podľa európskych nariadení súčasťou každého jedného nového auta. Tým pádom udržia molekuly paliva tam, kde patria a zároveň tak dochádza k znižovaniu emisií. Počas jazdy zase auto nasáva okolitý vzduch, ktorý preháňa cez tieto filtre a následne odvádza do motora kde sa podieľa na spaľovacom procese.
Vedci na test použili špeciálne zariadenie, ktoré slúži na meranie absorpčných a desorpčných cyklov filtrov. Takýto prístroj umožní skúmať až 300 cyklov na špeciálnych uhlíkových filtroch, ktoré sú od seba odlíšené rôznou úpravou a životnosťou. Výskumníci takto zanalyzovali najmä vplyv vody zo vzduchu na filtre, pričom používali benzín E10. Výsledok ich nepotešil. Z dlhodobého hľadiska totiž použitie moderného benzínu zhoršilo vlastnosti filtrov s aktívnym uhlím. Ich kapacita a absorpčné vlastnosti klesli a tým dokázali do okolia vypúšťať väčšie množstvo molekúl paliva, čo malo za následok zvýšenie emisií.
E10 môže spôsobiť poruchy filtračného systému auta
Podľa informácií ústavu analýzy TÜV Nord a švédskeho zastúpenia TÜV bolo preukázané, že môže dôjsť k poruchám filtračného systému. Výskumníci na základe získaných poznatkov a výsledkov odporučili pravidelné kontroly všetkých dotknutých filtrov. Záverom štúdie bolo, že dlhodobé používanie benzínu E10 napáda systémy zadržiavania palivových pár v automobiloch. V prípade, že dôjde časom k poškodeniu filtrov, auto nemusí prejsť cez emisné kontroly a výmena týchto filtrov padne na hlavu zákazníka.
Bohužiaľ, je veľmi nepravdepodobné, že takýto výskum uvoľní opatrenia týkajúce sa striktného zavádzania benzínu E10 na všetky čerpacie stanice. Treba však dodať, že samotný motor nemá so spaľovaním nového benzínu žiadne problémy. Tie sa naopak vyskytujú len na filtroch sústavy, ktorá sa stará o cirkuláciu paliva a udržiavanie paliva v aute.
Zdroj: Auto motor und sport