Ministerstvu zdravotníctva a Národnému centru zdravotníckych informácií (NCZI) preto ponúka pomoc pri návrhu, implementácii a testovaní novej služby.
Slovensko.Digital upozorňuje, že je nutná zásadná zmena procesu ako takého, nielen úprava registračného formulára. Oceňuje preto informáciu, že ministerstvo zdravotníctva plánuje predstaviť nový systém registrácie na očkovanie. Aby sa predišlo opätovným chybám, je podľa občianskeho združenia potrebné minimálne zo strany rezortu zdravotníctva otvoriť proces prípravy nového procesu registrácie na očkovanie odbornej verejnosti a dobrovoľníkom. Realizovať by sa malo testovanie na cieľovej skupine používateľov ešte pred spustením do prevádzky.
"Proces treba postaviť na jednorazovej registrácii, kde sa človek zaregistruje, vyplní preferované miesta očkovania (prípadne aj typ vakcíny a pod.) a následne dostane správu s termínom, keď bude na rade. Ak správu nepotvrdí, tak sa zaradí späť do poradovníka a nový termín dostane neskôr," priblížil Ján Suchal zo Slovensko.Digital. Ministerstvo zdravotníctva by malo podľa IT odborníkov komunikovať, že sa pri registrácií netreba ponáhľať, lebo poradie nebude záležať od rýchlosti registrácie, ale od dátumu narodenia. Odstrániť sa tým má diskriminácia na základe technických zručností občanov. Proaktívne treba podľa združenia oslovovať a zaraďovať starších obyvateľov aj cez iné kanály, ako je webová stránka (napríklad telefonicky).
"Ešte predtým, ako sa spustí nová registrácia, vidíme viacero rýchlych riešení, ako upraviť súčasný systém na zlepšenie jeho použiteľnosti. Pomerne jednoduchými úpravami, ako je napríklad ukladanie údajov v prehliadači či zverejňovanie termínov každý deň v rovnakom čase, môže ministerstvo zdravotníctva a NCZI už teraz občanom uľahčiť snahu o registráciu seba či svojich blízkych," poznamenal Suchal.
Slovensko.Digital deklaruje, že spolu s jeho IT komunitou dobrovoľníkov ponúka štátu pomoc. Zároveň považuje za dôležité, aby riešenie vzniklo priamo v NCZI či vo veľmi úzkej spolupráci s NCZI, aby sa predišlo problémom do budúcna pri potrebných zmenách a prevádzke riešenia.
Táto situácia podľa združenia opätovne poukazuje na klasické nedostatky informatizácie, a to na absenciu poriadneho zadania požiadaviek a absenciu potrebných služieb a proaktívneho využívania existujúcich dát, napríklad lepšie služby projektu eZdravie a pridaná hodnota z používania mobilného ID.