Bez toho, aby ste to tušili, je možno teraz váš najbližší nákup cez internet ohrozený a môže sa skončiť stratou peňazí. Vďaka pandémii nakupujeme v online prostredí výrazne častejšie ako v minulosti, aj preto takýchto situácií pribúda čoraz viac.
Uplynulý rok priniesol enormný nárast online nákupov, no zároveň aj výrazne viac pokusov o podvody a podozrivých transakcií. V roku 2020 sme minuli cez internet o 47 percent viac peňazí ako v roku 2019, obchodom s potravinami či športovými potrebami stúpli tržby dokonca na viac ako dvojnásobok. Najobľúbenejším spôsobom platby je v 57 percentách prípadov platba kartou cez internet. Pozor, nákup v online prostredí má tiež svoje úskalia.
Tými môže byť bezpečnosť nákupu. Miroslav Zborovský z Home Creditu upozorňuje, že za posledný rok pribudlo takmer o 50 percent viac reklamovaných transakcií pri online nákupoch ako v predchádzajúcom období, pričom negatívnym trendom sú aj zneužitia citlivých údajov v rodine, kde dochádza často k nechceným vyzradeniam bezpečnostných kódov a hesiel, a to nielen v prípade platobných kariet, ale aj v mobilných zariadeniach.
Ako sa brániť, ak z vášho účtu zmiznú peniaze „len tak“, alebo prevediete úspory na iný účet, no pri vypisovaní ste sa pomýlili?
Čo robiť, ak omylom pošlete peniaze na iný účet?
1. Oslovte svoju banku, tá preverí stav spracovania platby.
2. Pokiaľ platba ešte nebola odoslaná z banky, je možné ju stornovať.
3. Ak je neskoro, požiadajte svoju banku o sprostredkovanie vrátenia platby. Tá osloví banku príjemcu, ktorá požiada majiteľa, aby dal súhlas na vrátenie platby.
4. Ak peniaze nevráti do siedmich kalendárnych dní, potom vám banka príjemcu v súlade so zákonom oznámi jeho identifikačné údaje.
5. Musíte sa obrátiť na súd a vymáhať platbu v občianskoprávnom konaní.
6. Súdna cesta je však zložitá a zdĺhavá, preto je na zváženie, či sa do sporu púšťať kvôli malej sume. Náklady bánk za sprostredkovanie sa pohybujú od 10 do 20 eur. Vyhnúť sa im môžete vtedy, ak sa platba uskutočnila v rámci jednej banky. Súdne poplatky sú tiež vysoké, štandardne 6 % z vymáhanej sumy.
7. Ak ste peniaze poslali na neexistujúci účet, peniaze sa vám vrátia nazad bez problémov.
Ako nakupovať bezpečne?
Nakupujte len v overených e-shopoch.
Čítajte o nich recenzie na internete, alebo vyhľadajte odporúčania a preferencie svojich známych.
Najbezpečnejšie sú nákupy a platby v európskych e-shopoch, pretože tie sú zabezpečené tzv. 3D Secure ochranou.
Chráňte si nielen svoju kartu, ale aj svoje heslá a mobil.
Nikdy nikomu neoznamujte číslo platobnej karty.
Pri platení nedávajte svoju platobnú kartu alebo mobilné zariadenie z ruky.
Ideálnym prvkom zabezpečenia sú biometrické údaje, teda odtlačok prsta alebo rozpoznanie tváre.