Napriek pandémii sa v lietadle nachádzalo dosť dovolenkárov, ktorí nevedeli, že kapitán Vladimír Nikolič, tiež spoločník firmy AirExplore, posadil k sebe za riadenie malého syna. Odfotil ho a snímku zdieľal na sociálnej sieti. Ide o čin, podobný tomu, ktorý stál v roku 1994 život všetkých na palube letu Aeroflot 593. Pilot Nikolič však veselo lieta ďalej. Čo na to hovorí šéf spoločnosti a Dopravný úrad?
Inauguračný let na Trase Bratislava>Split spoločnosti AirExplore sa odohral 19. júla 2020. Kapitánom bol srbský šéfpilot AirExplore Vladimír Nikolič, ktorý je zároveň spoločníkom spoločnosti. Počas obsadeného letu sa však stalo niečo, čo je v civilizovanej krajine nepredstaviteľné. Nikolič posadil svojho mladého syna k sebe na kolená v kokpite, odfotil si ho a záber neskôr zdieľal na vlastnom profile. Keď sa to dozvedeli ľudia, informovali Dopravný úrad a neskôr napísali Novému Času, ktorý spolu s odborníkmi z aviationherald zisťoval detaily tohto konania.
V minulosti sa takéto správanie pilota skončilo obrovskou tragédiou, keď kapitán spoločnosti Aeroflot 593 v roku 1994 posadil syna za riadidlá a po následnej havárii všetci zomreli. Odvtedy je podobný čin nepredstaviteľný. Srbský pilot však lieta ďalej. Fakt, že k činu došlo, pripustil a vysvetlil šéf spoločnosti AirExplore Martin Štulajter. „Dostali sme informáciu, že k predmetnému letu bude vykonaný Štátny odborný dozor Dopravným úradom na základe anonymného hlásenia. Spoločnosť začala interné vyšetrovanie, a keď zistila pochybenie, nahlásila udalosť Ministerstvu dopravy a výstavby SR.
Na základe vzniknutej situácie boli vykonané predbežné opatrenia, ktoré spočívali najmä v uzemnení letovej posádky až do vyšetrenia udalosti - teda niekoľko týždňov. Po zistení skutkového stavu bol vytvorený plán nápravných opatrení, ktorý bol predložený Dopravnému úradu na schválenie,“ uviedol s tým, že skutok sa udial vo fáze letu, keď bolo povolené odpútanie cestujúcich. Ozrejmil aj veci, ktoré sa v júli odohrali v kabíne.
„Syn kapitána mu sedí medzi nohami a drží ho za koleno. Samotný fakt, že dieťaťu bol povolený vstup do kokpitu nebol porušením vtedy platných postupov spoločnosti. Pochybenie nastalo, keď kapitán umožnil svojmu synovi sadnúť si mu medzi nohy,“ dodal s tým, že počas tejto aktivity kapitán odovzdal riadenie a komunikáciu druhému pilotovi.
„Tak sa to bežne robí aj v prípade, ak potrebuje ísť pilot napríklad na toaletu. Lietadlo bolo plne pod kontrolou počas celého letu licencovaným a vyškoleným odborným personálom. Pochybenie nás mrzí a ospravedlňujeme sa cestujúcim,“ uzavrel s tým, že kapitána degradovali na nižšiu pozíciu v rámci firemnej štruktúry. Nový Čas sa pokúsil kontaktovať aj pilota Nikoliča, no získať jeho stanovisko sa nepodarilo.
Minister preverí postup dopravného úradu
Zarážajúce je, že Dopravný úrad sa zachoval pomerne zhovievavo a vec uzavrel tak, že voči kapitánovi nevyvodil žiadny postih a Nikolič naďalej lieta. Ako to zdôvodnil? „Dopravný úrad si je vedomý závažnosti predmetného incidentu. Úrad vykonal prešetrenie a zistil pochybenie na strane veliteľa lietadla. Výsledkom šetrenia voči prevádzkovateľovi leteckej spoločnosti je plán nápravných a preventívnych opatrení, ktoré zabránia opakovaniu obdobnej situácie. Výsledkom šetrenia voči veliteľovi je interný postih zo strany spoločnosti,“ znie stanovisko z právneho odboru Dopravného úradu. Ministerstvo dopravy však má iný pohľad. „Minister nechá preveriť postup Dopravného úradu,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.