Vyslúžil si za to kritiku poslancov. Najnovšie sa jeho tvár i hlas objavili v internetovom spote spoločnosti vyrábajúcej čistiace a dezinfekčné prostriedky. Podľa ústavného zákona však verejný funkcionár pri výkone svojej funkcie nesmie propagovať akýkoľvek výrobok a Polačekovi za to hrozí strata ročného platu!
Primátor sa objavil vo videu na internete, kde za mesto i školy ďakuje za nezištnú pomoc spoločnosti vyrábajúcej čistiace prostriedky. Podobnú podporu podnikateľom však Polaček nevyjadril podľa poslancov prvýkrát. Vlani počas pandémie podporil mobilný stánok s jedlom, kaviareň či reštauráciu. Ostatné prevádzky sa tak právom cítili dotknuté.
Primátor reagoval, že v propagovaní mieni pokračovať, aby im pomohol v ťažkých časoch. Voči konaniu Polačeka sa vtedy ohradili mestskí poslanci, ktorým sa nepáči ani posledné video.
Mestský poslanec a advokát Tibor Bacsó uviedol, že toto video je reklamou, a konal tak v rozpore s funkciou. „Verejný funkcionár sa musí pri výkone funkcie zdržať všetkého, čo môže byť v rozpore s ústavným zákonom. Na tento účel nesmie používať svoju osobu, meno a priezvisko, podobizeň, obrazovú snímku, záznam hlasu alebo svoj podpis,“ vysvetlil poslanec s tým, že v titulku príspevku je názov spoločnosti aj mesta.
„Hneď v úvode je logo spoločnosti a primátor sa vyjadruje o kvalite produktov,“ dodal Bacsó s tým, že v prípade starostov by tento problém riešilo obecné zastupiteľstvo, no keďže ide o primátora, zaoberať sa tým má výbor Národnej rady pre nezlučiteľnosť funkcií. „Pri porušení je tu sankcia striktná, zákon hovorí o sankcii 12-mesačného platu verejného funkcionára,“ doplnil poslanec. Michal Kaliňák, riaditeľ Kancelárie Združenia miest a obcí, vníma vec trochu inak.
„Faktom zostáva, že firmy pôsobiace v mestách a obciach participujú na verejnom živote. Poďakovanie preto nie je reklama,“ vyhodnotil Kaliňák. Za mesto sa vyjadril hovorca Vladimír Fabian. „Primátor sa slušne poďakoval za pomoc, ktorú využili tisíce detí v školách. Nešlo o propagáciu, ale o poďakovanie. Primátor si je plne vedomý povinností. Keďže by sme boli neradi, aby sa poďakovanie stalo predmetom právnych polemík, požiadali sme autora, aby ho dočasne stiahol a nepoužíval,“ uviedol.
Hraničí to s reklamou
Roman Frnčo, advokát z Košíc
- V uvedenom videu sa nehovorí nič o konkrétnych produktoch ani o tom, že by primátor alebo mesto odporúčali kupovať produkty značky. Na druhej strane účasť primátora v tomto prípade zvyšuje povedomie o značke. Účinkovanie primátora môže hraničiť s reklamou.