Na digitalizáciu škôl by malo smerovať 180 miliónov eur, na rozšírenie kapacít v materských školách ďalších 110 miliónov eur. TASR o tom informoval odbor komunikácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR.
"Veľmi ma teší, že sa nám podarilo dohodnúť 800 miliónov eur pre školstvo a pripraviť naozaj veľa zmien, ktoré pocítia učitelia, rodičia aj žiaci. Ide vôbec prvýkrát o reformný plán, ktorý môžeme realizovať, pretože sú naň vyčlenené konkrétne financie," ozrejmil minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS). Na digitalizáciu školstva má ísť 180 miliónov eur. Školy môžu čakať vybavenie učební počítačmi a tabletmi, taktiež sa má zabezpečiť kvalitné internetové pripojenie, realizovať sa má tiež vyškolenie personálu a žiakov na prácu s digitálnymi technológiami. Celkovo 110 miliónov eur je určených na rozšírenie a dobudovanie kapacít materských škôl. Približne polovica sumy bude určená na rozšírenie existujúcich budov a zvyšok bude využitý na vybudovanie nových materských škôl.
Zmenami má prejsť aj učivo, spôsoby a formy vzdelávania na školách. Do výučby sa má zakomponovať vo väčšej miere rozvoj kritického myslenia, digitálnych zručností, finančnej či environmentálnej gramotnosti. Školy dostanú flexibilitu pri výučbe a zavádzaní nových predmetov. Na tieto zmeny je naviazaná aj podpora vzniku nových a kvalitných učebníc. Na otvorenie trhu s učebnicami je vyčlenených 41 miliónov eur. "Naším cieľom je dostať na školy nové, kvalitné učebnice tak, aby na ne nemuseli rodičia doplácať. Už minulý rok sme s otvorením učebnicového trhu začali a budeme v tomto systéme aj pokračovať s cieľom stále ho zdokonaľovať a urobiť lepším," spresnil šéf rezortu.
Na tieto zmeny je naviazané aj vzdelávanie učiteľov, na ktoré je vyčlenených takmer 50 miliónov eur. Posilniť sa má spolupráca s pedagogickými fakultami, na ktorých sa má štúdium viac prepojiť s praxou. Pre existujúcich učiteľov sa zavedie príspevok na vzdelávanie a kurzy budú môcť absolvovať aj u neštátnych poskytovateľov. Vzdelávanie by sa malo zamerať najmä na prepájanie poznatkov, rozvoj prierezových gramotností, prácu so žiakmi so špeciálnymi potrebami či rozvoj digitálnych zručností.