V roku 2020 sme doma strávili oveľa viac času ako kedykoľvek predtým, dôvodom je hlavne lockdown a home office, ktorý zaviedli mnohé firmy. To sa premietlo aj do spotreby za teplú vodu. „V prvých mesiacoch po nástupe pandémie sme zaznamenali nárast spotreby teplej vody až o 20 percent, priemerne za minulý rok hovoríme o náraste o 10 percent oproti roku 2019,“ uviedol zástupca jedného správcu domov, ktorý nechcel byť menovaný.
Čo robiť, ak nie ste spokojný s vyúčtovaním
Dokedy
- Na každom ročnom vyúčtovaní musí byť uvedený dátum, dokedy ako vlastník môžete vyúčtovanie reklamovať.
- Podať reklamáciu, respektíve domôcť sa nápravy súdnou cestou môžete do troch rokov od doručenia vyúčtovania.
U koho
Reklamovať vyúčtovanie treba vždy u toho, kto vyúčtovanie vyhotovil, teda u správcu alebo u predsedu spoločenstva.
Najskôr sa obráťte na správcovskú spoločnosť, ak dom spravuje spoločenstvo vlastníkov bytov, reklamáciu treba adresovať rade, ktorá je dozorným orgánom.
Riešenie
- Ak sa so správcom nedohodnete, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu alebo spor môžete riešiť súdnou cestou.
- Ak inšpekcia zistí pochybenie, uloží správcovi pokutu a ten musí nesprávne vyúčtovanie opraviť.
Teplo nie je samozrejmosťou
Eva Sadovská, analytička WOOD & Company
Teplo v byte alebo v dome ešte stále nie je samozrejmosťou v niektorých slovenských domácnostiach. Podľa najaktuálnejších údajov Eurostatu si nemôže dovoliť vykurovať dom alebo byt takmer 8 % slovenských domácností. Situácia sa navyše za posledné roky zhoršila, nakoľko podiel takýchto domácností sa zvýšil z vyše 4 % v roku 2017.
Od čoho závisí cena za teplo
Výška našich nákladov na teplo závisí od počasia, od toho, koľko času trávime doma, od prístupu k efektívnemu vykurovaniu domácností, ale aj od zdroja, respektíve paliva použitého na výrobu tepla.