Mnohí už možno zabudli na to, aké slabé boli donedávna klasické halogénové svetlomety v obyčajných autách. Nehovoriac o tom, že z rôznych dôvodov pravidelne vypovedali službu a vodič ich musel každú chvíľu vymieňať krkolomným spôsobom na zle dostupnom mieste. Moderné LED svetlomety našťastie sľubujú doživotné fungovanie a svietia niekoľkokrát lepšie než staré halogény.
ČÍTAJTE VIAC: Nielen krátke trasy škodia. Vybrali sme 5 vecí, ktoré ničia autobatériu predčasne
Diódová technológia však priniesla aj celý rad nových problémov. Moderné LEDky napríklad doplácajú na svoju vyspelosť v zime, keď majiteľom nových áut zvonku zamŕzajú. Transformácia elektrickej energie na svetlo je v tomto prípade natoľko efektívna, že pri tom vzniká len veľmi malé množstvo odpadového tepla a samotný kryt svetlometov sa nemá ako v zime ohriať. Kým odpadové teplo pri halogénových svetlometoch dokázalo roztopiť ľad a zabezpečiť, aby pri zlom počasí vonkajší kryt nezamrzol, nové LED svetlá musíte pravidelne čistiť. A keďže jazda so zamrznutými alebo zasneženými svetlometmi môže zásadne ovplyvniť kvalitu osvetlenia vozovky, vodiči sú nútení pri hustom snežení alebo námraze zastaviť a očistiť kryt manuálne.
Riešenie na tento problém ponúkla nemecká firma Canatu, ktorá predstavila vyhrievanie krytu LED svetlometov. Transparentnú výhrevnú podložku by malo byť možné vyformovať podľa tvaru konkrétneho svetlometu tak, aby po nasadení rýchlo zahriala povrch z mínusových teplôt a roztopila tak námrazu alebo nanesený sneh. Spoločnosť tiež uvádza, že výhrevná časť nijakým spôsobom neovplyvňuje kvalitu prepúšťaného svetla na cestu.
Čo si o tejto inovácii myslíte vy? Chceli by ste niečo podobné vidieť v nových autách?