V Suezskom prieplave, ktorý spája Európu s Áziou a je jednou z najvyťaženejších trás svetovej lodnej dopravy, sa zašprajcovala obrovská kontajnerová loď. Plavidlo MV Ever Given taiwanskej spoločnosti Evergreen zostalo na plytčine tak nešťastne zakliesnené, že jeho odtiahnutie zatiaľ sa zdá takmer neriešiteľnou úlohou.
Na záberoch z miesta havárie bolo vidieť, ako sa s jednou z najväčších kontajnerových lodí sveta pokúša pohnúť osem remorkérov. Tie však popri lodi Ever Given vyzerali ako maličkí trpaslíci a s uviaznutou loďou sa im nepodarilo ani pohnúť. Podobným neúspechom dopadli aj prvé pokusy mechanického žeriava oslobodiť loď pomocou vykopávania piesku v mieste, kde uviazla.
„Tá loď je tam teda riadne zakliesnená. Záchranné práce nikam nevedú,“ hlásila v stredu posádka lode Maersk Denver. Tá sa ocitla hneď v prvej línii, keďže Suezským prieplavom sa mala preplaviť hneď za uviaznutou Ever Given. Celkovo zostalo v oboch smeroch zablokovaných vyše sto lodí, väčšinou obrovských ropných tankerov a kontajnerových plavidiel - a pribúdajú ďalšie. Egypt preto posiela na miesto nehody všetky remorkéry, ktoré má k dispozícii.
Informácie o príčine havárie sa rôznia. Podľa prvých správ na celom plavidle v kritickej chvíli vypadol elektrický prúd. Loď sa tak práve počas plavby prieplavom stala neovládateľnou. Neskôr sa však objavila verzia, že loď sa dostala do ťažkostí v dôsledku nečakane silných poryvov vetra. Možné dokonca je, že platia obe veerzie súčasne. Loď MV Ever Given patrí k novej triede takzvaných ultraveľkých kontajnerových lodí (ULCS), ktoré sú najväčšími plavidlami na svete.
Kanál v číslach
- Výstavba: 1859 - 1869
- Dĺžka kanála: 193 km
- Max. ponor lodí: 20,1 m
- Max. šírka lodí: 77,5 m
- Max. výška lodí: 68 m
- Kapacita: 97 lodí denne
Loď MV Ever Given
- Vlastník: taiwanská firma Evergreen
- Postavená: 2008
- Tonáž: 220 000 ton
- Dĺžka: 400 metrov
- Šírka: 59 m
- Loď plávala z Číny do Rotterdamu