Ďalších 70 lodí by počas utorka malo preplávať celú dĺžku prieplavu, informuje spravodajský portál BBC. Úrady dúfajú, že dopravnú zápchu zhruba 300 lodí sa tam podarí uvoľniť do tri a pol dňa. Šéf úradu pre správu Suezského prieplavu Usáma Rabií, v pondelok v noci na tlačovej konferencii uviedol, že budú pracovať na tom, aby ho uvoľnili čo najskôr.
Poskytovateľ služieb v prieplave Leth Agencies informoval, že v utorok ráno čakalo na preplávanie kanálom 306 lodí - 163 v Sueze v Červenom mori, 137 v Port Saide v Stredozemnom mori a šesť vo Veľkom horkom jazere, ktoré rozdeľuje severnú a južnú časť prieplavu. V súčasnosti sa na juh plaví 45 lodí vo dvoch konvojoch, z ktorých jeden sa stretne so šiestimi plavidlami v jazere. Ďalších 25 lodí smeruje na sever zo Suezu, uvádza BBC. Priemerný čas prechodu cez prieplav je zhruba 11 - 12 hodín.
Medzičasom kontajnerovú loď Ever Given kontrolujú vo Veľkom horkom jazere odborníci. Tí podľa prevádzkovateľa lode, taiwanskej firmy Evergreen Marine, určia či je po uviaznutí vhodná na ďalšiu plavbu. Štyristo metrov dlhá a 200-tisíc ton ťažká loď sa minulý týždeň v utorok vzpriečila v prieplave a zasekla sa na brehu. Jej uvoľnenie okrem iného zahŕňalo flotilu silných remorkérov a bagrovacích plavidiel, ktoré odbagrovali 30-tisíc kubických metrov bahna a piesku. Uvoľnili ju v pondelok popoludní.
Spoločnosť Bernhard Schulte Shipmanagement, technický správca Ever Given, uviedla, že nemajú správy o znečistení ani poškodení nákladu. Ako dodala, pôvodné vyšetrovanie naznačuje, že loď uviazla na pevnine v dôsledku silného vetra. Možné mechanické alebo motorové zlyhanie ako príčinu incidentu vylúčila.
Úrady sú však otvorené možnej technickej alebo ľudskej chybe, či už zo strany posádky alebo dvoch egyptských lodivodov, ktorí boli v tom čase na palube. Rabií upozornil, že incident nemôže byť výsledkom počasia, pretože podľa neho mnoho lodí prešlo prieplavom v horších podmienkach. Tiež poprel, že by rolu zohrala veľkosť, pretože kanál používajú aj väčšie lode.
Suezský prieplav je dôležitý bod v celosvetovej námornej doprave a prevoze tovaru z Východu na Západ. Prechádza tadiaľ zhruba 12 % svetového obchodu. Podľa dát časopisu Lloyd's List, ktorý sa venuje nákladnej preprave, blokáda prieplavu denne bránila preprave tovaru v hodnote 9,6 miliardy dolárov.