Kvôli prieplavu upchatému loďou Ever Given sa najmenej o týždeň predĺžila cesta tiež pre 130 000 rumunských oviec, ktorým na lodiach už dochádza krmivo, napísala agentúra AFP.
"Každá hodina sa počíta a úmrtnosť oviec bude už len stúpať. Jedenásť rumunských lodí nabralo veľké meškanie a sme si istí, že kŕmenie pre zvieratá už došlo," uviedol šéf európskej pobočky mimovládnej organizácie Animals International Gabriel Paun.
Od začiatku februára Rumunsko po mori vyvážalo 50 000 oviec týždenne a záujem o ne rastie kvôli blížiacemu sa moslimskému sviatku ramadán. Z údajov rumunskej asociácie chovateľov a exportérov dobytka (Acebop) vyplýva, že väčšina oviec sa plavila do Saudskej Arábie a Jordánska.
Zdržanie Suezkého prieplavu nie je tento rok prvým prípadom, kedy sú nalodené zvieratá v ohrození. Minulý týždeň španielske úrady nariadili utratenie 1 600 kráv, ktoré sa plavili zo Španielska do Turecka viac ako tri mesiace. Turecké úrady sa obávali, že sa zvieratá nakazili katarálnou horúčkou. V marci išlo v Španielsku už o druhý podobný prípad, začiatkom marca museli takto utratiť takmer 900 kráv, ktoré strávili cez dva mesiace na ceste loďou po Stredozemnom mori a ktoré pôvodne tiež mierili do Turecka.
Za rok 2018 krajiny Európskej únie vyviezli viac ako 2,8 miliónov zvierat, z čoho bolo 625 000 kráv a 2,2 milióna oviec a kôz. Viac ako polovica oviec a kôz pochádzala práve z Rumunska. Najčastejšími destináciami bolo Turecko, Sýria, Jordánsko, Egypt a Líbya. Zvieratá sa najčastejšie plavili z prístavov v Rumunsku, Francúzsku a Španielsku, uviedla AFP s odvolaním sa na štatistiky EÚ.
Ochrancovia zvierat už niekoľko rokov upozorňujú na nevyhovujúci stav plavidiel, ktoré sú často staré a nevhodné pre prepravu zvierat napríklad kvôli nízkym stropom alebo strmým plošinám. Vo väčšine prípadov sa jedná o lode, ktoré predtým prepravovali autá. Na palube tiež spravidla nie je prítomný veterinár, ktorý by v priebehu plavby riešil prípadné ťažkosti. V priemere tieto plavby cez Stredozemné more trvajú päť až osem dní, podľa Európskej komisie sa ale niekedy pretiahnu aj na niekoľko týždňov.
Dôvodom pre prevoz živých zvierat nie je trvanlivosť mäsa ani nutnosť rituálnej porážky, ale jednoducho cena porážky, ktorá v Európe vyjde výrazne drahšie, je presvedčená Agathe Gignouxová z organizácie bojujúcej za kvalitné životné podmienky zvierat CIWF.