Informoval o tom nezaradený poslanec a podpredseda strany Hlas-SD Richard Raši. Reaguje tak na pondelkový štrajk dopravných podnikov vo viacerých mestách naprieč Slovenskom.
Vláda SR podľa Rašiho svojím nekonaním ohrozila mestskú hromadnú dopravu v mestách, ktoré si ju prevádzkujú samy prostredníctvom akciových spoločností. "Ide o najväčšie mestá v republike, ide o Bratislavu, Košice, Prešov a Žilinu. Iba v samotných týchto mestách žije takmer 900 000 ľudí," podotkol Raši s tým, že zarátajúc i ľudí žijúcich v okolí ide o viac ako milión občanov. "Nepomoc" vlády dopravným podnikom sa tak dotýka takmer pätiny obyvateľstva krajiny.
Raši pritom upozorňuje, že do miest, kde hromadnú dopravu prevádzkujú súkromné spoločnosti, pomoc došla.
Na pomoc by pritom štát potreboval podľa neho relatívne nízku sumu. Stála by ho necelých 35 miliónov eur. Vyzýva vládu, aby okamžite pristúpila k riešeniam. Tým prvým by podľa neho mohla byť rýchla legislatívna úprava, ktorá sa dotýka jednej vety, a vláda spolu s parlamentom vďaka skrátenému legislatívnemu konaniu vie toto riešenie vykonať za 24 hodín. Ide len o zmenu, aby sa medzi subjektmi, ktorým možno poskytnúť pomoc, ocitli i mestské akciové spoločnosti. Na druhé riešenie takisto podľa Rašiho stačí jedno zasadnutie vlády. "Vláda SR vie mestám poskytnúť špeciálnu účelovú dotáciu," podotkol. Mestá by následne tieto prostriedky vedeli rýchlo presunúť do svojich 100-percentných akciových spoločností.
Strana Hlas-SD vyzýva vládu, aby túto situáciu vyriešila ihneď, pretože nekonaním môže spôsobiť, že mestská hromadná doprava vo veľkých mestách úplne zanikne, pretože mestské akciové podniky skrachujú.
Poslanec Európskeho parlamentu a podpredseda hnutia Progresívne Slovensko Martin Hojsík upozorňuje, že kritická situácia v dopravných podnikoch môže viesť aj k zhoršeniu kvality verejnej dopravy a oslabeniu boja s klimatickou krízou. Tému chce preto riešiť aj s predstaviteľmi Európskej komisie. "Štrajková pohotovosť a dnešný výstražný hodinový štrajk sú varovným signálom, ktorý vláda nesmie ignorovať. Kritická situácia, v ktorej sa verejní prepravcovia z Bratislavy, Košíc, ale aj Žiliny či Prešova ocitli, je dlhodobo neudržateľná a vláda musí konať a pomôcť im. Je nespravodlivé, ak štát nepomôže mestskej hromadnej doprave, keď už pomohol aj súkromným prepravcom," uviedol europoslanec. Európskej komisie sa bude preto pýtať, či doterajšie kroky vlády SR nie sú v rozpore s pravidlami štátnej pomoci.