ČÍTAJTE VIAC: Celebrity, ktoré prežili nehodu na motorke: Pestrosť tohto zoznamu je prekvapujúca
Vášniví motorkári si svoje stroje pripravujú aj v zime, no pred prvou poriadnou jazdou sa oplatí urobiť veľkou prehliadku stroja. Okrem toho však netreba zabúdať ani na priebežnú údržbu. Aké faktory teda treba sledovať?
Sledovať stav batérie
Moderné nabíjačky a udržiavačky sú síce robené špeciálne na motocykle a majú super softvér, ale napriek tomu sú aj nové batérie, ktoré zimu neprežijú. Medzi osvedčené recepty preto patrí aj baterku úplne vybrať, uložiť do izbovej teplote a z času na čas skontrolovať napätie. Ak je pod 12,4 V, napojiť ju na udržiavačku alebo nabíjačku, až dokým neukáže, že je všetko v poriadku. Potom odpojiť a nechať tak, až kým napätie zase neklesne pri 12,4 V. Baterka môže zostať aj v stroji, ak je v garáži teplota aspoň nad 15 stupňov.
Odstaviť do sucha
Garáž je super, nie však vlhká, to je peklo pre celý motocykel. Rovnako tak aj nepriedušné prekrytie. Ak motorka zimuje v interiéri, netreba ju zakryť úplne celú, lebo pod nepriedušnou plachtou (čo je väčšina dostupných) sa zráža vlhkosť. Môže vznikať hrdza a niekde aj plesne, napríklad na sedle. Preto je lepšie zakryť iba zvrchu, aby na ňu nepadal prach a z času na čas odkryť a prevetrať. A občas vyvetrať aj celý priestor, v ktorom je motocykel. Alebo si ho nasťahujte do obývačky ako dekoráciu.
Čistota pol života
Zima je najvhodnejší čas na detailnú hygienu. Čupnite si k motocyklu, popozerajte všetky zákutia, vyčistite všetko, na čo sa počas sezóny ani nepozriete. Pri takomto detailnom obzeraní možno nájdete nečakané veci: priesak oleja, zvyšky zrazeného vtáka (stalo sa mám), skrutku v pneumatike, hrdzu a podobne. Zima je zároveň najvhodnejšie obdobie na objednanie prípadných poškodených dielcov. Kto nechce svojmu stroju uškodiť a nemá ho iba ako spotrebný materiál, nemal by s ním jazdiť po nasolených cestách (ani keď sa náhle oteplí, lebo soli je tam stále dosť).
Ošetrujte s rozumom
Ak človek nie je barbar, pri čistení by nikdy nemal používať drôtenú stranu kuchynskej špongie. Tá vie narobiť škrabance do laku, hliníka a najmä na plexištít. Vhodné sú utierky z mikrovlákna, jelenica alebo staré dobré flanelové košele.
Namazať zabudnuté
Ľudia často zabúdajú na takú drobnosť, ako je namazanie čapu brzdovej a spojkovej páčky, pritom ich chod veľmi ovplyvňuje jazdu (uchytenie treba rozobrať a vybrať, inak to nemá zmysel). Rovnako zámok sedla. Na tieto veci je najlepšie použiť vazelínu, ktorá vydrží dlhšie než mazadlo v spreji. Prípadne, ak máte, tak aj prípravky s prídavkom teflónu či grafitu.
Pozor na brzdy
Keď už sa človek pri motocykli skláňa, môže rovno vyčistiť brzdové kotúče, strmene a celé kolesá. Treba však použiť čistič na brzdy v spreji, nič iné. Podstatné je, aby majiteľ sám nič nerozoberal, pretože všetko okolo bŕzd sa doťahuje na presný moment a s lepidlom na závity. Rovno môžete vyčistiť aj ráfiky a lúče kolesa. Často sa po takomto vyčistení ľudia sami čudujú, aké majú zrazu pekné kolesá a brzdové strmene.
Škodlivá pena
Verejné umyvárky nie sú pre motocykle vhodné. A pena, ktorá sa na nich používa, môže byť pre motocykle až škodlivá. Viacero výrobcov používa brúsený hliník bez lakovania a na ňom zostávajú fľaky. Niektoré motocykle majú nálepky na laku, nie pod ním, prípadne 3D nálepky, a to všetko môže vysoký tlak vody poškodiť. Poctivá ručná robota je kľúčová vec, a kto si ju chce zjednodušovať verejnou umyvárkou, má zarobené na problémy.