Slováci sa výrazne zmenili nielen v oblasti životnej úrovne a štýlu, ale takisto vo svojich nárokoch na stravu. Zvýšený záujem o to, čo vlastne jeme, patrí medzi kľúčové udalosti, ktoré sa v posledných rokoch udiali.
„Vo všeobecnosti každý druhý opýtaný uvádza, že sa zaujíma o nutričné zloženie potravín, a to najmä z dôvodu zdravého životného štýlu, snahy o zlepšenie vlastnej životosprávy a udržanie zdravia, ale aj vnímania kvality či zo zvedavosti,“ hovorí Ing. Jakub Berčík, PhD. zo Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU).
Čo všetko vplýva na naše nákupy?
Vedeli ste, že to, čo si v potravinách kúpite, ovplyvňujú aj podvedomé faktory? Takými sú napríklad čistota a poriadok v predajni, šírka ponuky, ochota personálu, dobrá dostupnosť predajne a takisto prehľadné usporiadania tovaru.
Prekvapivo, negatívne hodnotíme označovanie výrobkov ako „fit“ alebo „zdravé“, nakoľko sú tieto tituly vo všeobecnosti považované za marketingovú stratégiu.
Účastníci spotrebiteľských prieskumov, zameraných na nákupné správanie, potvrdzujú, že takéto potraviny vnímajú ako menej chutné, obsahujúce rôzne náhrady a odzrkadľujúce aktuálny módny trend.
K tomuto presvedčeniu prispievajú rôzne potravinové kauzy, ako aj veľké množstvo takzvaných „zdravých“ značiek na trhu, čo v konečnom dôsledku vedie k dezorientácií a rastúcej nedôvere. Dôvodom, prečo časť opýtaných nesleduje zloženie kupovaných potravín, býva nedostatok času, neznalosť tejto problematiky alebo uprednostnenie známej chuti či dlhodobo kupovaného produktu.
Systém, ktorému budete rozumieť
Riešením, ktoré ušetrí váš čas a zároveň zvýši dôveryhodnosť daného výrobku, môže byť jednotné označovanie nutričného zloženia potravín, nazývané Nutri-Score. Na základe matematických výpočtov porovnáva množstvo priaznivých a nepriaznivých látok v produkte, ktoré majú na zdravie človeka významný dopad. Výsledkom je farebné hodnotenie na stupnici od A po E, ktoré už na prvý pohľad prezradí, ktorá potravina obsahuje najviac priaznivých zložiek.
„Nutri-Score nevypovedá o tom, či je potravina zdravá alebo nezdravá a nevylučuje ani konzumáciu produktov označených tmavooranžovou farbou. Je to však určite informácia, ktorá môže pomôcť pri rozhodovaní a šetriť čas,“ upresňuje J. Berčík.
Z kvalitatívneho prieskumu, ktorý pre spoločnosť Kaufland v roku 2020 realizovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdii FEM SPU v Nitre, vyplýva, že toto pomerne nové hodnotenie potravín je relatívne ľahko pochopiteľné. Takmer 60 % opýtaných po stručnom vysvetlení uviedlo, že rozumie spôsobu výpočtu, s ktorým Nutri-Score pracuje.
73 % pokladá Nutri-Score za dôveryhodný nástroj označovania nutričnej hodnoty potravín. 87 % respondentov dokonca uviedlo, že by si toto nové označovanie v obchode určite všímali. V praktickom teste dokonca časť z nich reagovala zmenou svojho zaužívaného nákupného správania –
Zjednodušte si svoj nákup
Už dnes ho nájdete na obaloch viacerých výrobkov aj v sieti predajní Kaufland. Ten ako jeden z prvých na Slovensku umiestnil Nutri-Score na vybrané výrobky svojich privátnych značiek, aby zákazníkom proaktívne ponúkol možnosť nakupovať uvedomele a s prehľadom o nutričnom zložení svojich produktov.
„Zavedením systému Nutri-Score do praxe podporujeme zdravý životný štýl našich zákazníkov. Rozumieme ich potrebám a snažíme sa byť nápomocní pri zorientovaní sa na trhu s potravinami,“ hovorí Lucia Vargová, hovorkyňa Kaufland Slovensko.
Tento moderný systém môže prispieť k zjednodušeniu označovania výživovej hodnoty potravín, ktoré odporúčajú aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a postupne ich zavádzajú mnohé štáty v rámci Európskej únie.
„Cieľom systému Nutri-Score je pomôcť spotrebiteľovi lepšie vidieť a hlavne rozumieť nutričnej kvalite potravín a zorientovať sa tak vo vlastnom nákupnom výbere,“ dodáva Ing. Jakub Berčík, PhD.