Iba pätnásť najväčších lodí vyprodukuje viac nežiaducich látok ako všetkých 760 miliónov áut sveta. Informoval o tom server iDnes.cz.
Nelichotivé údaje emisií z námornej dopravy priniesla štúdia dánskej vládnej agentúry na ochranu životného prostredia. Najväčšie kontajnerové lode majú obrie motory s výkonom desiatok tisíc koní. Pracujú 24 hodín denne zhruba 280 dní v roku, čo je pre prírodu poriadna záťaž.
Nejde samozrejme len o emisie CO2, ale o emisie sadzí, oxidov síry a dusíka. Lodné motory totiž používajú palivo veľmi nízkej kvality a navyše nie sú prakticky vôbec viazané emisnými predpismi.
To by sa ale malo v budúcnosti zmeniť. Len v USA ročne vraj zomrie na následky ochorení spôsobených znečistením ovzdušia z obrích prepravných lodí 60 000 ľudí. Medzi ochoreniami dominujú astma a rakovina, píše britský server Guardian, ktorý dánsku štúdiu zverejnil.
USA tak pravdepodobne od budúceho roka zavedie zvláštnu ochrannú zónu okolo svojho pobrežia. Bude mať šírku 230 míľ a nebudú sa za ňu, pravdepodobne okrem veľkých prístavov, môcť dostať lode, ktoré nespĺňajú niektoré limity. Podiel síry i v námornom palive by mal klesnúť o 98 %, emisie častíc by mali klesnúť o 85 % a emisie oxidov dusíka o 80 %.
Emma Maersk - kolos na mori
Najväčšia nákladná loď sveta v číslach
* rozmery 397 x 56 metrov
* ponor 15,5 metra
* výška 30 metrov (od stožiara po palubu)
* motor: 14 valcov, výkon 80 MW, ďalších 5 menších motorov s celkovým výkonom 30 MW
* maximálna rýchlosť vyše 25,5 uzlov (47,2 km/h)
* kapacita 156 907 ton a 11 000 TEU (ekvivalent štandardizovaných 20-stopových kontajnerov), teoreticky až 15 200 TEU
* posádka: 13 osôb
Emma Maersk - pohľad na motory
Emma Maersk prichádza do prístavu Rotterdam