Ak chcete využiť jeho služby, ale neviete, či mu môžete dôverovať, pomôžeme vám.
Predovšetkým myslite na to, že prioritou skutočného odborníka má byť vždy klient a jeho záujmy. Mnohí produkty len predávajú a to nie je dobré.
„Profesionálny poradca vytvára dlhodobé partnerstvo s klientmi a jeho najväčšou odmenou je získanie si ich dôvery,“ vysvet ľuje Bohuslav Benedek , generálny riaditeľ spoločnosti Partners- Group SK, ktorá sa zaoberá finančnými službami.
Pred podpísaním akejkoľvek zmluvy si určite zistite základné informácie o firme, v ktorej poradca pracuje. Zvážte a posúďte hodnoty, ktoré daná firma vyznáva. Pýtajte sa najmä na systém odmeňovania.
Nezabúdajte na to, že všetky náklady v konečnom dôsledku zaťažia vaše plecia. Ak sa napríklad provízia konkrétneho finančného sprostredkovateľa zvýši o 33 €, znamená to, že po 30 rokoch pravidelného platenia predpísaného poistného si klient na svojom účte nájde sumu o 2 000 až 3 300 € nižšiu, ako keby sa táto provízia nezvýšila. Sprostredkovateľ, ktorého prioritou sú len provízie, nikdy nemôže poskytnúť profesionálnu službu a určite pre vás nie je tou správnou voľbou.
1. Pozor na príliš „hrrrr“ poradcov
Prvoradou úlohou finančných sprostredkovateľov je zistiť čo najviac o vašich individuálnych potrebách, cieľoch a možnostiach. Dobrý poradca sa aj preto na prvom stretnutí s vami skôr podobá na detektíva, ktorého o vás zaujíma naozaj všetko. Dajte si preto pozor, či na prvej schôdzke hovorí viac on, alebo vy. Mohol by sa z neho totiž vykľuť podvodník, ktorý sa snaží získať čo najviac informácií o vašich peniazoch.
2. Pýtajte sa aj na jeho kariéru
Veľmi dôležité je aj to, ako dlho finančný poradca pôsobí v rámci jednej spoločnosti. Zvýšte pozornosť najmä v tom prípade, ak sa dozviete, že nedávno zmenil svoje pracovné pôsobisko. Pamätajte na to, že prestupy v rámci friem sú vo väčšine prípadov motivované len vyššími províziami, ktoré však platí vo väčšine prípadoch klient zo svojho vrecka, hoci o tom ani nevie.
3. Pýtajte sa na príjmy a výdavky
Pre niektorých ľudí sú takéto detailné otázky nepríjemné. Ak vám však poradca chce skutočne pomôcť a správne poradiť, určite vám ich položí. Len tak totiž môže zodpovedne posúdiť, aký produkt si môžete dovoliť. Vzťah klienta s finančným poradcom by sme v tomto prípade mohli porovnať so vzťahom klienta k rodinnému lekárovi. Bez dôvery a vzájomného rešpektu totiž nemožno robiť kvalitné poradenstvo.
4. Zistite si referencie od ľudí, ktorým veríte
Každý biznis sa robí pre peniaze, no najdôležitejším aktívom v oblasti financií je dobré meno a pozitívna skúsenosť. Je veľmi pravdepodobné, že finančný poradca vás osloví na základe referencií od vašich známych. Ak sa tak stane, skúste si zistiť, ako sú s ním a s jeho službami spokojní ľudia, ktorým dôverujete.
5. Podpisujte len to, čomu sami rozumiete
Pár sekúnd podpisovania sa môže ukázať ako veľmi drahá záležitosť, najmä ak sa ukáže, že presne neviete, k čomu sa zaväzujete. Pýtať sa aj na tie najzákladnejšie veci je právo každého klienta. Takže ak poradca nedokáže jasne a zrozumiteľne zodpovedať všetky otázky, považujte to za varovný signál a radšej vyhľadajte iného.
Zdroj: Partners Group SK