Niekoľko desiatok obyvateľov Dunajskej Lužnej sa pokúsilo spomaliť dopravu v obci prechádzaním cez priechody pre chodcov. S transparentom „Žiadame návrat variantu C rýchlostnej komunikácie R7, nebráňte rozvoju našich obcí“ prechádzali cez priechody v obci. Vodiči, ktorí uviazli v dopravnej zápche, hlásili asi 30 minútové zdržanie.
Kolóny by sa však mali zmierniť po skončení protestu. Na mieste dohliadalo na plynulosť premávky aj niekoľko policajných hliadok. Demonštrujúci na záver protestného pochodu prečítali petíciu proti zmene výstavby rýchlostnej cesty R7 ministerstvom dopravy z variantu C na variant A v úseku Bratislava - Dunajská Lužná.
Vodiči si postoja v kolónach aj na vjazde do Bratislavy z D1 v smere od Senca. Tu sa tvoria kolóny už niekoľko kilometrov pred vjazdom do Bratislavy vo všetkých troch pruhoch. Zdržanie je tiež okolo polhodiny.
"Zablokovaním tohto ťahu a zdržaním cestujúcej verejnosti v rannej špičke chceme poukázať na jednostrannú, neprerokovanú zmenu variantného riešenia obchvatu obcí Dunajská Lužná a Rovinka zo strany ministerstva dopravy, ktorá nebola prerokovaná s dotknutými obcami," informovala poslankyňa obecného zastupiteľstva v Dunajskej Lužnej Eva Takáčová.
Výstavba rýchlostnej cesty sa odkladá
Na rýchlostnú cestu R7 Bratislava - Dunajská Lužná si tak budú musieť motoristi počkať. Dôvodom je rozhodnutie rezortu dopravy o zmene trasovania tejto rýchlostnej cesty. S jej výstavbou by sa oproti pôvodnému plánu v roku 2012 malo začať až začiatkom roka 2014. Prvé autá by po novom sedemkilometrovom štvorprúdovom úseku, ktorý bude štát stáť 72 miliónov eur, mali prejsť v roku 2015. Na ceste, ktorá je v súlade s územným plánom hlavného mesta, bude potrebné vystavať sedem mostných konštrukcií.
Pôvodný variant C počítal s trasou severovýchodne od obcí Rovinka a Dunajská Lužná poza železničnú trať s vidieckou zástavbou. Šéf ministerstva Ján Figeľ (KDH) však rozhodol, že trasovanie R7 bude viesť od Prístavného mosta popri Dunaji, rafinérii Slovnaft až do Dunajskej Lužnej. Nový variant A stavby by mal prechádzať popri CHKO Dunajské Luhy. Figeľ to považuje za riešenie, ktoré zlepší celkovú dopravu na juhu Bratislavy. V budúcnosti by sa táto cesta mohla napojiť aj na D1.
Zmenu trasovania kritizuje jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer-SD). Domnieva sa, že Figeľove rozhodnutie znamená pre R7 stratu času, navýšenie nákladov na výstavbu cesty a navyše aj nedoriešené enviroproblémy. Pôvodný variant C presadzovali aj miestne samosprávy dotknutých obcí a ochranári. Hlavné mesto Bratislava, naopak, privítalo rozhodnutie rezortu dopravy. Ak by sa totiž pokračovalo v príprave a realizácii variantu C, negatívne by to ovplyvnilo život viac ako 100.000 Bratislavčanov. Hlavné mesto považuje variant C za nedostatočný, dokonca horší ako súčasný stav a vzhľadom na nadmerné zaťaženie Ulice svornosti za neprijateľný.