Ruské média získali prepis unikátneho záznamu čiernej skrinky z Jak-42, ktorá nahrala rozhovor posádky od chvíle, keď riadiaca veža povolia štart až do samotnej katastrofy. Pravosť nahrávky zatiaľ nebola potvrdená, viacero leteckých expertov, ktorých oslovili ruskí novinári, sa však zhoduje, že s najväčšou pravdepodobnosťou je pravá.
Prepis záznamu čiernej skrinky
Kapitán: 74,76.
Mechanik: 74, 76.
Kapitán: Čas, svetlá. Štartujeme, hranica 190.
Kapitán: Tri, štyri, päť, nominálna hodnota.
Mechanik: V nominálnej hodnote.
Mechanik: Rýchlosť rastie. Hodnoty sú v poriadku. 130, 150, 170, 190, 210.
Kapitán: Vzletový.
Mechanik: 220, 230.
Druhý pilot: Zrejme stabilizátor.
Kapitán: Vzletový, vzletový, stabilizátor.
Druhý pilot: Čo robíš?
Kapitán: Vzletový.
Mechanik: Vzletový.
Kapitán: (nadávka).
Druhý pilot: Andrej!
Tento úryvok pre ruský denník Komsomoľskaja Pravda podrobne vysvetlil skúsený testovací pilot Anatolij Knyšov:
"Čísla 74, 76 sú hodnoty režimu motora. Piloti sa pripravujú na štart. Lietadlo na štartovacej dráhe riadi samotný veliteľ. Hovorí o rýchlosti 190. Ide o takzvaný rozhodujúci bod, keď sa posádka musí rozhodnúť, či vzlietne. Pokiaľ pred dosiahnutím rýchlosti 190 dôjde k nejakej poruche, piloti musia zastaviť lietadlo."
Potom veliteľ odpočítava sekundy, kedy motory dosiahnú nominálny režim – plný bežný výkon. Podľa Knyšova v tomto režime sa lieta zriedka kedy, len keď je lietadlo prázdne a bez nákladu. Všetky lietadlá s nákladom štartujú vo vzletovom režime, ktorý zabezpečuje maximálny výkon motorov.
Mechanik potvrdzuje, že motory sú na nominálnej hodnote, lietadlo sa začína rozbiehať. Potom informuje o dosiahnutej rýchlosti. Lietadlo prekonáva „rozhodovací bod“ (190). Žiadna ďalšia informácia nie je, to znamená, že stroj funguje správne. 210 je takmer rýchlosť, pri ktorej sa lietadlo má odtrhnúť od zeme.
V tejto chvíli však veliteľ nečakane mení nominálny režim na vzletový. Prečo až tak neskoro stále nie je jasné. "Zvyčajne sa o režime dohadujú ešte pred štartom, počas vzletu sa rozhodnutia nemenia," vysvetľuje Knyšov.
"220, 230 – to je rýchlosť, pri ktorej lietadlo už muselo vzlietnuť. Veliteľ mal zatiahnuť riadidlá k sebe. Z ďalších slov však vyplýva, že buď to neurobil, alebo riadidlá sa nedali pohnúť. Namiesto toho, aby sa lietadlo ľahko odtrhlo od dráhy, stroj len nadskočil. Slová o stabilizátore hovoria o tom, že niečo sa zrejme stalo s pozdĺžnym systémom riadenia – stabilizátormi a riadením výšky," tvrdi skúsený pilot.
„Zrejme bolo zablokované riadenie výšky. Bez neho sa lietadlo nedá nasmerovať v správnom uhle. Toto riadenie blokujú počas parkovania, aby ho vietor nepoškodil. V takom stave sú neovládateľné,“ hovorí Knyšov.
Z pokračovania nahrávky vyplýva, že posádka sa snažila napraviť situáciu. Nie je jasné, komu smeruje otázka druhého pilota „Čo robíš?“ Možno veliteľovi, ktorý sa mohol natiahnuť, aby odblokoval riadenie, domnieva sa Knyšov. Je už však neskoro, lietadlo narazilo do antény letiskového majáku a havarovalo.
Lietadlo niečo brzdilo, ručná brzda to ale nebola
Medzištátny letecký výbor dospel k záveru, že na lietadlo Jak-42 pôsobila pri štarte zatiaľ nejasná dodatočná brzdiaca sila, ktorá mu neumožnila vzlietnuť. Na základe údajov z čiernych skriniek sa podarilo vylúčiť domnienku, že piloti urobili fatálnu chybu, keď pred štartom zabudli vypnúť ručnú parkovaciu brzdu. Zdroj zistenej brzdiacej sily by mali pomôcť identifikovať až ďalšie dôkladné expertízy a podrobná počítačová simulácia osudného štartu.
Lietadlo Jak-42 prevážajúce hokejistov klubu Lokomotiv Jaroslavľ sa zrútilo bezprostredne po štarte z miestneho letiska Tunošna. Následkom nehody zahynulo 44 ľudí vrátane slovenského hokejistu