Hokejový tím Lokomotiv Jaroslavľ a kapitán slovenskej reprezentácie Pavol Demitra († 36) zahynuli kvôli konfliktu medzi pilotmi lietadla. Tvrdí to legendárny ruský testovací pilot Magomed Tolbojev. Expert, ktorý lietal na všetkých strojoch sovietskej výroby, je presvedčený, že za katastrofu môžu neskoordinované úkony posádky. Informuje o tom LifeNews.
Tolbojev naštudoval všetky dostupné materiály o tragédii a dospel k záveru, že posádka prestala poslúchať svojho kapitána. Podľa neho jeden pilot nastavoval vzletový režim a druhý v tom istom čase brzdil. Stopy, ktoré ostali na konci štartovacej dráhy letiska, svedčia práve o tom, že brzdil iba jeden pilot.
„Tomu sa hovorí neskoordinovanosť činnosti posádky. Podľa vzdušného kódexu Ruskej Federácie kapitán je hlavnou osobou v lietadle. Riadi a organizuje činnosť posádky. Ak mali nejaké spory, svedčí to o tom, že kapitán nemal posádku pod kontrolou. To malo za následok dvojité úkony – jeden nastavoval vzletový režim, druhý brzdil,“ domnieva sa Tolbojev.
Podľa letca obaja piloti nedokázali sa dohodnúť, keď už prešli „rozhodovací bod“ a museli buď vzlietnuť alebo zabrzdiť. Tolbojev je presvedčený, že príčinou katastrofy nebola technická porucha. „Je pravda, že to lietadlo nie je práve najúspornejšie v porovnaní so západnými modelmi. Ale je o to spoľahlivejšie. Používame viac kovov, než plastov. Ale treba meniť prípravu pilotov,“ tvrdí Tolbojev.
Lietadlo niečo brzdilo, na dráhe ostali stopy
Experti Medzištátneho leteckého výboru (MAK), ktorí vyšetrujú katastrofu Jak-42 pri Jaroslavli, zistili, že lietadlo skutočne brzdilo krátko pred tým, než vzlietlo. Na štartovacej dráhe letiska Tunošna ostala asi 100 metrov dlhá čiara po pneumatikách.
Na fotografiách, ktoré získal portál, je vidieť stopy po brzdení. Podľa zdroja LifeNews v MAK je to skutočne stopa Jak-42 a nie hociktorého iného lietadla. Experti však tvrdia, že zrejme nešlo o havarijné brzdenie. Stopy ostali len od pravého podvozku, pri havarijnom brzdení čiary by zanechali všetky kolesá a boli by oveľa výraznejšie.
Zo stôp nie je možné určiť, čo brzdilo lietadlo. Hlavnou hypotézou naďalej ostáva neprofesionálne konanie posádky. Experti však nevylučujú, že mohla zlyhať súčasť brzdového systému. Chybu pritom nezaznamenala čierna skrinka, ktorá nahráva letové parametre.
Mechanik sa už cíti lepšie, čoskoro bude vypovedať
Jediný človek, ktorý prežil katastrofu pri Jaroslavli, mechanik lietadla Alexander Sizov sa už cíti lepšie. Z jednotky intenzívnej starostlivosti ho premiestnili do obyčajnej nemocničnej izby. Podľa lekárov v najbližších dňoch bude môcť vypovedať. Sizov je zrejme jediným človekom, ktorý dokáže vysvetliť príčiny katastrofy.
Jak-42D s hokejovým tímom Lokomotiv Jaroslavľ havaroval 7. septembra krátko po štarte z letiska Tunošna. Zo 45 ľudí na palube zahynuli všetci okrem mechanika Alexandra Sizova. Spolu so svojim tímom zahynul aj posledný kapitán slovenskej hokejovej reprezentácie Pavol Demitra († 36).