Rekonštrukcia zachytáva posledné okamihy tragického letu vrátane prepisov rozhovoru posádky a letových záznamov.
Stroj Jak-42 sa na počítačovej simulácii rozbieha po štartovacej dráhe a pomaly naberá rýchlosť. Avšak príliš pomaly a piloti sa dohadujú, čo je zle.
Stroj s členmi hokejového tímu Lokomotiv Jaroslavľ sa potom prudko zdvihol, stratil rýchlosť a spadol na ľavé krídlo. V jeho troskách zahynulo 44 ľudí vrátane slovenského hokejistu Pavla Demitru a trojice českých reprezentantov Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka.
Podľa záverečnej správy MAK-u, zverejnenej minulý týždeň, môže za tragédiu chyba jedného z pilotov, ktorý pri štarte nevedomky brzdil.
Prepis komunikácie s vysvetlivkami11:51:32. Druhý pilot: Koľko ti dám? Deväť?
11:51:35. Kapitán: Asi osmičku.
11:51:36. Druhý pilot: Tak osem a pol.
(Piloti volia nastavenie stabilizátora od oka, pretože nepoznajú presnú váhu lietadla. Náklad nikto neodvážil)
11:55:02. Druhý pilot: Vpravo spredu voľno, máme povolenie.
11:57:06. Druhý pilot: Tak čo, ideme? Vzlietneme na nominále, že?
(Piloti sa dohadujú v akom režime budú štartovať. Nominálny režim sa využíva, keď lietadlo nie je zaťažené. Ďalej sa dohadujú, odkiaľ začnú štartovací manéver. Druhý pilot navrhuje vzdialenú časť štartovacej dráhy, ale kapitán má výhrad, tam sa ťažko otočí lietadlo. Rozhodli sa preto pre štart zo stredu a tak sa obrali o ďalších niekoľko sto metrov, ktoré im mohli zachrániť život)
11:58:36. Lietadlo začína pohyb po štartovacej dráhe. Do jej konca je 2,5 km. Pri danej váhe lietadla na štart by malo stačiť aj 1200 metrov.
11:58:37. Kapitán: 74... 76.
11:58:40. Mechanik: 74... 76... Režim.
11:58:41. Kapitán: Čas, svetlá.
11:58:42. Mechanik: Svetlá, čas.
11:58:42. Kapitán: Posádka, štartujeme. Hranica - 190.
(Kapitán pripomína vzletovú rýchlosť 190 km/h. Pri nej sa predná časť podvozku musí odtrhnúť od zeme. Ak dovtedy nastane nejaký technický problém, piloti majú prerušiť štart a začať brzdiť)
V niektorých prípadoch sa nepodarilo zistiť, kto hovorí, preto v sporných chvíľach hovoriaceho označili ako posádku.
11:58:44. Posádka: Potrebujeme hranicu 200.
11:58:46. Kapitán: Vzlet 200.
11:58:48. Posádka: Jeden... Dva...
11:58:53. Kapitán: Tri... Štyri... Pať... Nominál.
11:58:58. Mechanik: Na nominále.
11:58:59. Mechanik: Rýchlosť stúpa. Hodnoty sú v poriadku. 130... 150... 170... 190...
11:59:21. Na zázname je počuť búchanie prednej časti podvozku, ktorý sa nevie odtrhnúť od zeme. Odborníci zistili, že krátko predtým niekto z pilotov stlačil brzdový pedál.
11:59:24. Posádka: Dvíhajte.
(Piloti ťahajú riadidlá k sebe, aby zdvihli lietadlo do vzduchu, ale nedarí sa im).
11:59:27. Mechanik: 210.
(Odborníci vypočítali, že práve táto rýchlosť bola najvhodnejšia pre vzlietnutie lietadla s touto váhou. Ale ani vtedy sa podvozok neodlepil od dráhy, keďže je stále brzdený)
11:59:28. Kapitán: Vzletový.
(Do konca dráhy ostáva menej ako kilometer. Kapitán nechápe, prečo nevedia vzlietnuť, ale uvedomuje si, že na rozbeh už nemá dostatočnú vzdialenosť. Preto prikazuje zmeniť režim z nominálneho na vzletový, teda na maximálny výkon motorov. Ak by dal príkaz na ukončenie štartu, lietadlo by vybehlo za hranicu dráhy, ale zastavilo by sa bez vážnejších následkov)
11:59:31. Mechanik: 220... 230.
(Jak-42 zvyčajne vie vzlietnuť aj pri menšej rýchlosti. Ale lietadlo je stále na dráhe, keďže pokračuje súboj medzi motorom a brzdou)
11:59:37. Druhý pilot: Asi sme malo otočili stabilizátor.
11:59:41. Kapitán: Vzletový! Vzletový!
11:59:41. Mechanik: 250.
11:59:42. Kapitán: Vzletový! Stabilizátor!
11:59:45. Lietadlo vychádza za hranicu štartovacej dráhy.
11:59:47. Veliteľ nečakane odtláča riadidlá od seba a tým pritláča nos lietadla k zemi. Pravdepodobne sa rozhodol ukončiť štart. Mechanik to chápe a prepína motory na menší výkon, aby sa lietadlo ľahšie zastavilo. Rýchlosť začína klesať)
11:59:47. Druhý pilot: Čo robíš?!
(Podľa odborníkov MAK pilot sa pýta kapitána. Pravdepodobne obaja si uvedomujú, že prerušenie štartu spôsobí vážne poškodenie lietadla, ale ak predsa len vzlietnu, stroj bude zachránený. Piloti stabilizátor do maximálnej polohy a s obrovskou silou ťahajú riadidlá k sebe. Obaja sa musia oprieť o podlahu a je pravdepodobné, že jeden sa opiera o brzdový pedál)
11:59:48. Kapitán: Vzletový!!!
11:59:49. Druhý pilot: Na akého chu...?!
(Druhý pilot si všimol, že mechanik znížil rýchlosť a kričí na neho. Mechanik znova zvyšuje výkon motorov)
11:59:52. Lietadlo sa odtrhlo od zeme až 450 metrov za dráhou. Spúšťa sa alarm.
11:59:54. Brzdy už nezdržujú lietadlo a stroj prudko stúpa. Ale vo výške 6 metrov lietadlo začína padať.
11:59:55. Kapitán: Ku...!!!
11:59:56. Druhý pilot: Andrjucha!!
11:59:57. Kapitán: Koniec! To je v p...!!!
11:59:59. Koniec záznamu