Absolventi, pozor: Ako zaujať a neurobiť chyby na pracovnom pohovore
13. 6. 2012, 10:00 (aktualizované: 25. 5. 2020, 14:15)

Zdroj: shutterstock
Máte vo vrecku diplom z vysokej školy či maturitné vysvedčenie a rozhodli ste sa hľadať si prácu? Nebude to nič jednoduché!
Ako absolventi nemáte pravdepodobne skúsenosti a konkurencia na trhu práce je veľká. Nový Čas vám s odborníkmi poradí, ako zvýšiť svoje šance na vašom prvom pracovnom pohovore.
Pripravte sa!O spoločnosti, do ktorej máte ísť na pohovor, si zistite čo najviac informácií, najlepším zdrojom je zvyčajne internet, každá väčšia firma má svoju web stránku.
Neprichádzajte na pohovor v poslednej chvíli, dostanete sa do stresu, prídete upotení a zadýchaní, prípadné meškanie nebudí dobrý dojem.
Tvrdenie, že pri výbere zamestnania na vzhľade nezáleží, nie je pravdivé - je prirodzené, že prvé, čo si zamestnávateľ alebo ním poverený personalista na vás všimne, je to, ako vyzeráte.
Myslite na to, že prvý dojem je dôležitý. Neohovárajte osobu, ktorú spoločne poznáte či svojho terajšieho resp. predchádzajúceho zamestnávateľa.
Doklady, ktoré firma pri pohovore potrebuje, si pravdepodobne vyžiada už priamo v inzeráte, prípadne vás na to upozorní v pozývacom telefonáte či prostredníctvom e-mailu.
Nezabudnite na reprezentatívne vyzerajúci bloka pero, kúsky papiera a pokrčené zošity nerobia dobrý dojem, prísť bez pera a poznámkového bloku je ešte horšie.
10 najčastejších omylov pri prijímacom konaní
1. nevhodné oblečenie
2. neospravedlnené meškanie
3. nevhodný slovný prejav, slangové, ba až vulgárne výrazy
4. pomalé reakcie na otázky
5. príliš časté spomínanie platu, benefitov a nadčasov
6. duplicitné otázky - dávate tak najavo, že personalistu nepočúvate
7. prejavy nervozity, nesústredenosti, nepremyslená prezentácia svojich schopností
8. prerieknutie sa, protirečenia, prezradenia, že ste v životopise klamali
9. „ohováranie“ terajšieho resp. minulého zamestnávateľa
10. nedostatok informácií o spoločnosti, jej službách, v ktorej si absolvent hľadá prácu
Kde túžia pracovať absolventi:
Bankový sektor: 77,1 %
IT a technológie: 24 %
Automobilový priemysel: 18,9 %
Mobilní operátori: 17,2 %
Finančné inštitúcie (okrem bánk): 15,2 %
(Zdroj: Poštová banka)
Čo zaujme a čo odradí zamestnávateľa?
Hlbší záujemViera Jurická, recruiterka Allianz - SP: Dokážu zaujať:
- ak prejavujú hlbší záujem o konkrétnu prácu, idú hlbšie do obsahu, procesu, náplne danej pracovnej pozície
- ak už majú nejaké skúsenosti aj popri škole, ideálne v oblasti, v ktorej chcú pracovať
- ak vedia, čo chcú a vedia, prečo by to chceli dosiahnuť
3 najčastejšie chyby:
- neadekvátne platové očakávania
- prehnané sebavedomie
- neprofesionálna sebaprezentácia (nepripravenosť na pohovor, nevhodné oblečenie)
NepripravenosťMarta Vrtáková, HR manažérka Skanska SK - Dokážu zaujať:
- verbálnym prejavom - keď prezentuje obdobie, počas ktorého študoval, svoje aktivity, prípadné pracovné či brigádnické skúsenosti popri štúdiu a svoje ciele v budúcnosti
- pripravenosťou - okrem toho, že sa pripraví na svoju prezentáciu, naštuduje si základné info o spoločnosti, v ktorej sa uchádza o pozíciu
- neverbálnym správaním - podanie ruky, očný kontakt, schopnosťou počúvať
3 najčastejšie chyby:
- nepripravenosť
- prehnané finančné nároky
- prehnané sebavedomie
Málo informácií
Zuzana Ďuďáková, z UniCredit Bank Slovakia - Dokážu zaujať:
- absolvent SŠ alebo vysokej školy dokáže najviac zaujať ústnym prejavom, dôležitý je spôsob, akým sa vyjadruje. Taktiež sa cenia jeho pracovné či brigádnické skúsenosti počas štúdia.
3 najčastejšie chyby:
- nenaštudujú si informácie o spoločnosti, kam prišli na pohovor, niekedy si dokonca nepamätajú ani pozíciu, na ktorú sa hlásia
- vysoké finančné očakávania, ktoré nie sú reálne podložené
- precenenie svojich znalostí
Veľké očakávania
Eva Vajsová, HR consultant, McDonald´s Slovensko - Dokážu zaujať:
- ak sa záujemca oblečie formálnejšie, ako je zvyknutý a vynechá rôzne ozdoby (pírsingy, tunely)
- prvé slová, tón a intenzita hlasu
- pracovné skúsenosti
3 najčastejšie chyby:
- očakávajú, že budú robiť manažérsku pozíciu, keďže vyštudovali nejaký druh manažmentu
- ich podmienky, očakávania výnimiek v práci hneď pri nástupe do zamestnania, ma vždy neuveriteľne prekvapujú - na jednej strane vás presviedčajú, že majú veľký záujem o prácu, na druhej strane obratom poznamenajú, že nechcú robiť to alebo ono
- na pohovore spomínajú svoje súkromie
Brigády v oblasti
Martina Jamrichová zo spoločnosti O2 -Dokážu zaujať:
- zaujmú predovšetkým tí, ktorí popri bežnom štúdiu robia aj niečo navyše. Či už sú to aktívni členovia študentských organizácií, praxujú alebo brigádujú v oblasti, ktorá sa týka oblasti, v ktorej chcú pôsobiť.
3 najčastejšie chyby:
- záujemca len veľmi povrchne prečíta, na akú pozíciu a do akej spoločnosti sa hlási a na pohovore tak budí dojem nepripravenosti
- otázky, ktoré kandidát na pohovore kladie - ak sa na pohovore vypytuje iba na výšku mzdy a zamestnanecké výhody
- kandidát má pocit, že pohovor je „divadelným predstavením“, na ktorom sa musí maximálne predviesť; zdravé ambície a schopnosť odprezentovať sa, samozrejme, neškodia, ale nezabúdajme na to, že čím viac je človek sám sebou, tým lepší dojem urobí
Správne CV-čko
Marián Štermenský, HR riaditeľ spoločnosti Gebrüder Weiss Slovensko - Dokážu zaujať:
- aby absolvent zaujal, je potrebné, aby sa na interview pripravil. Teda si zistil informácie o spoločnosti, obsadzovanej pracovnej pozícii a mal správne spracované CV. Na samotnom pohovore je dôležité zdôrazniť prepojenie študijného odboru s budúcimi pracovnými úlohami.
3 najčastejšie chyby:
- nedostatočná príprava kandidáta na pohovor
- neadekvátne mzdové očakávania k juniorským pozíciám
- nedostatočná mobilita
Autor: © Nový Čas