Podľa rozhodnutia nemeckého Najvyššieho súdu jeho účtovanie je v rozpore s legislatívou. Budú musieť zrušiť poplatok aj naše banky a prečo ho vlastne klientom účtujú?
Podobný prípad riešili okrem Nemecka aj v susednom Česku, kde klient žiadal od banky vrátenie poplatku za vedenie úverového účtu. Napokon uspel rovnako ako nemeckí klienti bánk. Čo na tento poplatok hovoria zástupcovia našich bánk? „Slovenská banková asociácia sa zaoberala rozhodnutím nemeckého súdu. Toto rozhodnutie sa však neopiera o európsku legislatívu, ale vychádza z nemeckého právneho poriadku, a preto nie je v našich podmienkach priamo aplikovateľné,“ vyjadril sa zástupca výkonného riaditeľa Slovenskej bankovej asociácie Vladimír Hrtka. Ako dodal, poplatok nemajú v sadzobníkoch všetky banky, takže v rámci konkurencie si môže klient vybrať takú, ktorá ho neúčtuje.
„Nepovažujeme účtovanie poplatku za vedenie úverového účtu za problém, ktorý by mal byť jednotne upravený,“ dodal Hrtka. Podľa našej centrálnej banky tiež nie je v poplatku problém. „Zákon o bankách bankám ani neprikazuje, ani nezakazuje účtovať poplatok za vedenie úverového účtu,“ vysvetlila hovorkyňa Národnej banky Slovenska Petra Pauerová. Poplatkov v banke je množstvo, prečo je zrovna tento taký rozporný?“ Argumenty proti tomuto poplatku sú také, že klient o tento účet nežiada a ani ho v podstate nepotrebuje,“ vysvetlil Maroš Ovčarik z portálu FinancnaHitparada.sk.
Aký je názor bánk na poplatok?
Môžu banky vyberať poplatok za vedenie úverového účtu?
Hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová: „Pri poskytovaní a spravovaní hypotekárnych úverov (ako aj spotrebných úverov) postupuje banka v zmysle zákona,“ .Rovnako sa k poplatku vyjadrili všetky oslovené bankové inštitúcie.
Prečo banky vyberajú poplatok?
Hovorkyňa Tatra banky Marína Smolková: „Banka musí pravidelne investovať značné množstvo finančných prostriedkov, aby jej systémy vyhovovali stále sa sprísňujúcim štandardom ochrany klienta a riadenia rizík,“ . Ako dodala, tým vznikajú banke náklady, ktoré v prípade úverov kryje poplatok za správu úveru.
O aké náklady ide?
Hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková : „Ide o náklady s overovaním histórie klienta a za tieto informácie banka platí. Každý mesiac banka spracováva pre úverový register prehľad o splácaní existujúcich úverov. “
Čo za svoje peniaze dostane klient?
Hovorkyňa OTP Banky Slovensko Zuzana Krenyitzká: „Banka klientovi realizuje splátku inkasom, stačí, aby mal peniaze na účte a banka sa o všetko postará. Automaticky zrealizuje splátku z bežného účtu na úverový.“
Výška mesačného poplatku v našich bankách
Ministerstvo financií SR: Rozhodnúť môže súd
Pokiaľ ide o rozsudok nemeckého súdu vo veci poplatkov za úverový účet, tento rozsudok nie je pre Slovenskú republiku právne záväzný. Ministerstvo financií SR však vie o existencii poplatkov za vedenie úverových účtov a chce túto otázku riešiť a zistiť, či podľa legislatívy SR a Ústavy SR majú banky právo účtovať poplatok za vedenie úverového účtu.
Pri tejto iniciatíve MF SR spolupracuje s Ministerstvom spravodlivosti SR, keďže Smernica o nekalých obchodných podmienkach spadá do gescie Ministerstva spravodlivosti SR a právomoc rozhodnúť, či poplatok za vedenie úverového účtu má znaky neprijateľnej zmluvnej podmienky, majú vecne a miestne príslušné súdy SR.
Čo je to úverový účet
Klient požiada banku o úver/pôžičku. Banka mu ho schváli, podpíše úverovú zmluvu a následne mu banka pošle peniaze na účet (alebo na účet, ktorý je uvedený v úverovej zmluve). Po vyčerpaní úveru začína úver splácať mesačnými splátkami. Banka ihneď po podpise úverovej zmluvy otvorí vnútrobankový účet (úverový účet), kde zaeviduje výšku pohľadávky voči klientovi, a zároveň na ňom eviduje všetky splátky a poplatky spojené s úverom.
Výška poplatku
Poplatky sa hýbu pri bežných pôžičkách v intervale od 1,99 € do 3 € mesačne, a pri hypotékach a úveroch ručených nehnuteľnosťou od 2,99 € do 3,99 € mesačne. Ročne sa suma vyšplhá na niekoľko desiatok eur.