Príbeh Dietricha Mateschitza: Vďaka energetickej malinovke je miliardárom
1. 11. 2012, 8:00 (aktualizované: 25. 5. 2020, 14:15)

Zdroj: tasr
Veľký skok pre človeka, ešte väčšia reklama pre Red Bull. Aj takéto komentáre kolovali po výkone Felixa Baumgartnera, ktorý vo farbách energetického nápoja skočil z výšky 39,045 km.

Zdroj: profimedia.sk

Zdroj: profimedia.sk

Zdroj: profimedia.sk
Galéria k článku
Koncern Red Bull bol však silným súperom v krutom svete marketingového biznisu dávno predtým. Postarali sa o to vynálezcovia receptúry na nápoj a zakladatelia Red Bullu - Thajčan Chaleo Yoovidhya († 88) a predovšetkým Rakúšan Dietrich Mateschitz (68). Namiesto nákladnej reklamy spropagovali svoj nápoj cez sponzoring športov, umenia či adrenalínových zábaviek.
Príbeh najslávnejšieho energetického nápoja sa začal písať v Thajsku. Vtedy sa ešte volal Krating Daeng a majiteľom továrne na jeho výrobu bol miestny podnikateľ Chaleo Yoovidhya. Začiatkom 80. rokov sa s ním dal dokopy Rakúšan Dietrich Mateschitz a až vtedy sa začala písať celosvetová sláva nápoja, ktorý sa od roku 1987 volá Červený býk.
Dietrich sa k tomuto biznisu dostal celkom náhodou, počas služobnej cesty v Thajsku, kde prvýkrát ochutnal sladkú chuť povzbudzujúcej malinovky. V tom čase o takom niečom v Európe nikto ani nechyroval... Mladý Rakúšan rozpoznal potenciál nápoja Krating Daeng a dohovoril sa s Chaleom, majiteľom receptu, na spoločnom biznise.
Obaja podnikatelia zrejme nemali dosť fantázie, alebo naopak - pálilo im to až veľmi dobre, pretože už hneď na začiatku sa na rozdiel od iných už existujúcich a profitujúcich koncernov zamerali výlučne na jediný produkt. „Keď som s tým začínal, spýtal som sa sám seba: Čo chceš týmto dosiahnuť? Kto si to kúpi? A vidíte, po čísle 140 v počte spoločností, ktoré sa nás snažia napodobniť, som už prestal počítať,“ povedal pred dvoma rokmi spokojný Dietrich.
Adoptívny rodič
Kamaráti a spolupodnikatelia firmu, do ktorej každý vložil 500 000 dolárov, rozdelili na tri diely. Chaleo vlastnil 49 %, Dietrich 49 % a zvyšné dve podarovali Chaleovmu synovi Chalermovi. „Nikdy som nepočul svojho otca hovoriť - je to ťažké či nemožné. Svoj život prežil tak, akoby zajtra už na dokončenie práce nezostával čas. Takže niekedy pracoval súbežne na niekoľkých veciach naraz, ktoré dokončil bez toho, aby si dal pauzu,“ povedal Chalerm o otcovi, ktorý mu po smrti odkázal celý svoj podiel.
Hneď na začiatku si však trojica ujasnila, že vedúcou osobnosťou biznisu bude práve Rakúšan, ktorý sa zamiloval do extrémnych športov. Časom sa však dlhoročným priateľom rozdelili cesty a Chaleo začal podnikať vo farmaceutickom priemysle. Thajčan, ktorý vypiplal tento drink do dokonalosti, časom na svoje dieťa zabudol a prenechal celý biznis Dietrichovi. Avšak naďalej mu z predaja plynuli na účet zisky, takže keď v marci tohto roku zomrel, odhadoval sa jeho majetok na 3,8 miliardy eur.
Rovnako bohatý je dnes aj Dietrich. Pritom zo začiatku to nevyzeralo, že by z neho mohol vôbec niekedy byť schopný obchodník. Vyštudoval síce Inštitút svetového obchodu vo Viedni, ale nebol dobrým študentom - v škole sa trápil až dlhých desať rokov.
Šport ako reklama
Nápoj mal už od začiatku vynikajúcu marketingovú stratégiu založenú na vtipnej reklame - Red Bull vám dáva krííídla. Lenže zo začiatku oň nebol medzi ľuďmi veľký záujem. Biznis bol v strate. Napriek tomu sa však nevzdali a naďalej prenikali so svojím produktom na zahraničný trh. K jeho celosvetovému úspechu nakoniec pomohla dobre premyslená reklama - Red Bull začal sponzorovať adrenalínové športy, ktorým sa venujú najmä mladí ľudia.
V novembri 2004 Dietrich - nadšenec formuly 1 kúpil dva tímy, ktoré premenoval na Red Bull Racing a Minardi, z ktorého sa stal neskôr Scuderia Toro Rosso. Rozhodne na svojom hobby netrocháril a zaobstaral si aj okruh A1, z ktorého vytvoril okruh Red Bull. Takisto vlastní aj jeden z tímov NASCAR, Team Red Bull. Miliardár však nikdy nemá dosť, a preto začal prenikať aj o čosi hlbšie. Kúpil si aj futbalové kluby SV Austria Salzburg a MetroStars, ktoré sú dnes FC Red Bull Salzburg a New York Red Bulls. To mu nestačilo a v roku 2012 zainvestoval aj do hokeja - EHC München premenil na Red Bull München.
Dietrich si, samozrejme, užíva aj naďalej kupovanie drahých tímov, platenie drahých reklám (až 30 % zo ziskov) či sponzoring rôznych extrémnych športov. Ako starého mládenca ho doma nikto nečaká, a preto sa nemusí nikomu spovedať, či si dnes kúpil lietadlo... „Nemusím mať 50 kamarátov. Stačí mi pár blízkych ľudí, ktorým nejde o to, kto som a koľko mám na účte. Nerád chodím aj na spoločenské podujatia. Idem len vtedy, ak ma niekto z nich presvedčí o tom, že tam určite nesmiem chýbať. Radšej sa však venujem svojim koníčkom a práci,“ hovorí Dietrich, ktorý svetu umožnil spoznať hrdinu v podobe Felixa Baumgartnera, ktorého v jeho sne plne podporoval.
Namiesto klasickej reklamy začal sponzorovať extrémne športy
Baumgartnerov skok
Dietrich Mateschitz môže byť právom hrdý na to, že dôveroval svojej intuícii. Felix Baumgartner mu pripomenul seba samého kedysi na začiatku cesty za úspechom. Tiež mal sen i vytrvalosť a pomohli mu ľudia na správnom mieste. Dietrichovi kamarát Chaleo receptom na Red Bull, Felixovi Dietrich peniazmi a ľuďmi na splnenie voľného pádu zo stratosféry. Vďaka 38 miliónom eur prekonal Rakúšan tri svetové rekordy a prilákal na priamy prenos desiatky miliónov zvedavcov. Údajne koncernu Red Bull zarobil svojím husárskym kúskom až 4,5 miliardy eur.
Letecké akrobacie
Tieto preteky sú prezývané aj ,,F1 vo vzduchu“. Súperia tu najlepší piloti sveta v rýchlosti, precíznosti a akrobatických schopnostiach. Pri nízkom lete, iba pár metrov nad zemou či vodnou hladinou, dosahujú až 370 km/h.
Formula 1
Monoposty Red Bull Racing potvrdzujú svoju dominanciu medzi ostatnými kolegami už 8 rokov. Pretekár Sebastian Vettell sa vďaka víťazstvu v nedávnej Veľkej cene Kórejskej republiky posunul na čelo priebežného hodnotenia šampionátu. Snaží sa tak o zisk už tretieho titulu majstra sveta po sebe.
Prečo len jeden tím, keď Dietrich môže kúpiť aj dva? Presne to si povedal miliardár a zaobstaral si aj ďalší, ktorý sa volá Scuderia Toro Rosso.
Motorky
Tradičná akcia motocyklových extrémistov X-Fighters láka divákov na akrobaciu, nebezpečné premety a saltá, pri ktorých ide ich aktérom často doslova o život.
Skoky z útesov
Adrenalínoví nadšenci sa každoročne stretávajú na tých najnebezpečnejších útesoch vysokých aj niekoľko desiatok metrov, aby predviedli tie najlepšie skokanské kúsky.
Autor: © Nový Čas