Anketa o najlepšie oblečeného muža alebo reklama na módnu značku? Nahodený Andrej Hrnčiar (Most-Híd) napríklad sedí na schodoch v parlamente, štátneho tajomníka rezortu dopravy Františka Palka zase fotili v priestoroch ministerstva. Anketu organizuje značka luxusného oblečenia. Poslanci pritom reklamu žiadnym produktom robiť nesmú.
Politici majú zakázané propagovať určitý produkt pod hrozbou pokuty až do výšky ročného platu. Na internete sa však objavila anketa Najlepšie oblečený muž. Tá má priamo vo svojom logu názov firmy, ktorá ponúka pánsku módu. Medzi 50-kou mužov sa objavil aj László Sólymos z Mostu-Híd. Tvrdí, že organizátori ho oslovili s tým, že do nej zaraďujú mužov, ktorých okolie vníma ako dobre obliekajúcich sa.
„Práve to bola moja jediná podmienka, aby to nebola reklama pre značku, ale keďže je to anketa a sú tam rôzni ľudia, myslím, že to je o niečom inom. Túto vec som konzultoval,“ dodáva Sólymos. V parlamente sa dal nafotiť preto, lebo ide o prostredie, v ktorom sa bežne pohybuje. Na fotenie si zobral hneď dva obleky, vo svojom šatníku má pritom zhruba 10 oblekov a najdrahší kúsok má hodnotu 1 200 €.
Kaník porušenie zákona odmieta„Bol som oslovený v rámci časopisu, bolo to už pred dvoma týždňami,“ spomína si zase štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko. „Fotilo sa vo večerných hodinách v mojej kancelárii a pred ňou,“ hovorí politik. „Nie je to o tom, že by som robil reklamu značke, sú tam aj ďalší politici a nemal som v živote žiadne benefity zo žiadnej súkromnej firmy,“ uzavrel.
Andrej Hrnčiar (Most-Híd) však priznáva, že si neuvedomil všetky súvislosti a pripúšťa, že anketa sa dostane aj na rokovanie výboru. Aj on vlastní oblečenie od značky, ktorá organizuje anketu. Naopak Ľudovít Kaník (SDKÚ) je presvedčený, že žiadny zákon neporušil. „Chceli si ma odfotiť, tak som im povedal dobre, odfotografujte si ma,“ povedal Kaník.
„Ústavný zákon zakazuje vedomé vystupovanie verejných funkcionárov v reklame, kam určite patrí platená inzercia. Samotná účasť v súťaži o najlepšie oblečeného muža teda zákon neporušuje, ak by sa však objavila inzercia, kde sú s ich súhlasom funkcionári zobrazení, to už by bola iná vec," komentoval svojich kolegov šéf výboru pre nezlučiteľnosť funkcií Miroslav Beblavý.
Koho už riešil výbor?
Ivan Gašparovič: Zúčastnil sa automobilových pretekov a na svojom pretekárskom obleku mal značku automobilového výrobcu. Tiež bol kritizovaný za to, že údajne propagoval v súčasnosti už neexistujúcu Spoločnú zdravotnú poisťovňu.
Ivan Mikloš (SDKÚ): Jeho meno sa objavilo v reklamnom letáku cestovnej kancelárie. Mikloš v ňom hovorí, že odporúča cestovať s cestovnou kanceláriou. Obhajoval sa, že výrok použil pred 4 rokmi a nevedel, že ho cestovka použije.
Juraj Droba (SaS): Podľa podnetu smeráckych poslancov zneužil svoje auto na propagáciu alkoholu, ktoré oblebil reklamnými nálepkami. Vyhlásil, že na aute nejazdí on, ale jeho asistentka a tak sa trestu vyhol.