Ministerstvo totiž naň neminulo ani euro so zdôvodnením, že nechcelo míňať peniaze daňových poplatníkov a dalo ho zaplatiť sponzorom. Cenu luxusného plesu či honoráre umelcov ministerstvo nechce povedať, keďže ho zabezpečovala externá agentúra.
Len týždeň po Plese v opere sa konal v Bratislave ďalší nemenej dôležitý bál. Hoci už bývalý minister zahraničných vecí Mikuláš Dzurinda (SDKÚ) ples ministerstva zahraničných vecí zrušil pre ekonomickú krízu, nový minister Miroslav Lajčák (Smer) jeho tradíciu opäť obnovil. No neminul naň ani euro. Ministerstvo tvrdí, že ples im pomohli zorganizovať partneri cez agentúru, ktorá nie je povinná zverejňovať akékoľvek výdavky na rozdiel od ministerstva.
A tak honoráre pre umelcov Karla Gotta, Petra Nagya, opernú speváčku Adrianu Kučerovú či tanečný súbor Lúčnica ministerstvo nevie zverejniť, keďže oficiálne neprijalo ani dar, ani neminulo žiadne štátne peniaze. Akú odplatu dostanú firmy za ich štedrosť zacvakať okázalý bál štátnej inštitúcie, zostáva otázne. Jedna z desiatky firiem, ktoré ples podporili, spoločnosť Mercedes-Benz však napríklad dostala priestor prezentovať svoje auto priamo v priestoroch ministerstva pred Palugyayovým palácom, kde sa bál konal.
Zo zákona by sa však štátny funkcionár, akým je aj minister, mal vyhnúť akejkoľvek propagácii produktov. „Napríklad zákaz účasti vysokých ústavných činiteľov na otváraní nových súkromných firiem či spoločenských akciách spojených s propagáciou určitých výrobkov,“ píšu v publikácii Transparency International Pavel Nechala a Vladimír Pirošík. Minister Lajčák si však akciu, kde sa propagovalo drahé auto, organizoval sám. Na zoznam hostí, ktoré boli vyberané ministrom, sa okrem diplomatov a konzulov dostal aj vplyvný podnikateľ Miroslav Výboh, ktorého médiá spájajú so stranou Smer, za ktorú je Lajčák ministrom. On sám alebo ľudia z jeho firmy Willing nechýbali na zahraničných cestách Roberta Fica v Líbyi, Izraeli či Moskve. Firma mala v minulosti problémy so získaním bezpečnostnej previerky. Ministerstvo na otázky Nového Času od piatka do dnešnej uzávierky neodpovedalo.
Tieto firmy zacvakali pompézny bál
„Ples bol organizačne zabezpečovaný agentúrou, a to z fi nančných prostriedkov a produktov reklamných partnerov ECO – INVEST, Microcomp, Datalan, Slovnaft, Medissimo, Mercedes Benz, ENEL, RUSSEL, SSDZ, Alison, Citibank, Tulip House, Gas Familia, ELESKO, Barzzuz, Nestville destillery, TAURIS, KON-RAD,“ zverejnilo sponzorov ministerstvo zahraničných vecí.