Slúchadlá na ušiach pre hlučných kolegov, hádky či plač pred odchodom do zamestnania. Aj tak to môže vyzerať na našich pracoviskách. Nový Čas vám poradí, ako zlepšiť medziľudské vzťahy v pracovnom kolektíve a čo robiť, ak si myslíte, že kolegovia sa nesprávajú tak, ako sa patrí. K základným pravidlám patrí o problémoch hovoriť a byť tolerantný.
V zamestnaní trávime veľa času. „ Vo viacerých prieskumoch ľudia deklarujú, že vzťahy s kolegami sú pre nich dôležité. Niektorí tvrdia, že dobrý kolektív a pracovná náplň, ktorá ich baví, je pre nich dôležitejšia ako vyšší plat,“ povedala Marcela Glevická zo spoločnosti Profesia. Ako doplnila, či už pracuje človek radšej sám, alebo v skupine, určite sa cíti lepšie, ak má kolegov, s ktorými si rozumie. Čo však robiť v prípade, ak vám to v práci s kolegami neklape a ich správanie vás nielen vyrušuje, ale aj obťažuje pri práci. „Nevhodné správanie kolegov je potrebné riešiť priamo s vedúcim, resp. zamestnávateľom, aby prijal opatrenia na odstránenie neželateľného stavu,“ vyjadrila sa riaditeľka kancelárie GR a Kontroly Národného inšpektorátu práce Slavěna Vorobelová.
Zamestnávateľ vydáva vnútorné predpisySlavěna Vorobelová z Národného inšpektorátu práce
Zamestnávateľ je zo zákona povinný zlepšovať pracovné podmienky a prispôsobovať ich zamestnancom. Úlohy zamestnávateľa v oblasti starostlivosti o bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci sú povinní zabezpečovať vedúci zamestnanci. Zamestnávateľ je povinný vydávať vnútorné predpisy, pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a dávať pokyny na ich vykonanie. K týmto predpisom možno zaradiť aj úpravu vzťahov medzi zamestnancami. Napríklad v súvislosti s porušením zásady rovnakého zaobchádzania zamestnanec má právo podať zamestnávateľovi aj sťažnosť. Ten je povinný bez zbytočného odkladu odpovedať, vykonať nápravu, upustiť od takého konania a odstrániť jeho následky.
Ako doplnila, nikdy by ste nemali mať pocit, že sa niekoho v práci bojíte. Nemajte obavy zdôveriť sa blízkym so svojimi problémami. To, že nezhody v práci končia často výpoveďou, dokazuje prieskum spoločnosti Profesia. Ako zistili, až 68 % z opýtaných Slovákov by pre zlé vzťahy s kolegami menilo prácu.
Odišli by ste z práce, pretože si nerozumiete s kolegami?
Áno 68 %
Skôr áno 15 %
Skôr nie 6 %
Nie 11 %
(zdroj: profesia.sk)
Vytvorte si na pracovisku dobré vzťahy Petra Drozdová-de la Fére, osobná a business HR coach
Konfliktom nie je možné sa úplne vyhnúť, nasledujúcimi tipmi im však môžeme predchádzať
1. Komunikujte bez prehnaných emóciíKonflikt môže nastať medzi vami a kolegami alebo vami a vašimi nadriadenými. Pokiaľ sa vám niečo nepáči, alebo máte pocit, že vás niekto urazil, vydiskutujte si situáciu na mieste. Bez zbytočných emócií jasne formulujte svoje stanovisko a popíšte svoju situáciu. Možno zistíte, že to, čo ste považovali za neoprávnenú kritiku, bola snaha pomôcť vám. Nahnevaná reakcia vášho kolegu vôbec nemusí súvisieť s vami, možno sa len doma nezhodol s manželkou a svoj hnev prenáša do pracovných záležitostí. Preto buďte tolerantní, neberte si veci osobne a riešte problémy otvorene hneď, ako sa vyskytnú.
2. Vytvorte priateľskú atmosféru Stáva sa, že niekedy nie je vhodná situácia na priamy rozhovor na pôde firmy, alebo sa konflikt vlečie dlhší čas. V tom prípade môžete zájsť s kolegami na kávu alebo obed a tam sa porozprávať a vymeniť si svoje názory na konkrétnu situáciu či problém. Neformálna atmosféra prispeje k väčšej miere porozumenia a kolegu spoznáte i z osobnejšej stránky. Priateľské vzťahy s kolegami vám umožnia ľahšie riešiť i každodenné záležitosti na pracovisku. Dokonca existujú výskumy, ktoré zistili, že ľudia, ktorí udržujú dobré vzťahy s kolegami, majú vyššie platy. Má to svoju logiku. Vedieť zaobchádzať s ľuďmi je vlastnosť, ktorá sa najviac vyžaduje od vedúceho. Je dôležitejšia ako hociktorý iný činiteľ. Väčšina veľkých šéfov by vedúceho, ktorý vie vychádzať s ľuďmi, najradšej povýšila na zodpovednejšie miesto.
3. Buďte voči kolegom pozorní a pochváľte ichVychádzať úplne dobre s každým je náročnou výzvou. S niekým si, prirodzene, rozumiete viac, s iným menej. Vždy sa však môžete snažiť nájsť taký spôsob komunikácie, ktorý bude vyhovovať obom stranám. Spolupracovník sa nestane namysleným, ak ho za jeho kvalitne odvedenú prácu pochválite. Každý túži po uznaní. Podarila sa práca? Nebojte sa to povedať, i keď sa hovorí, že dobré sa chváli samo. Ľudia sa budú snažiť pracovať lepšie.
4. NeohovárajteAk sa budete držať pravidla vyjadrovať svoje postoje a názory otvorene, nemusíte sa uchyľovať k zákernému ohováraniu. Nie je vás to dôstojné a navyše sa vám to môže vypomstiť. Otázky to vyjasnia. Ak vám nie je jasné zadanie pracovnej úlohy, alebo ste nepochopili pripomienku kolegu, opýtajte sa, ako to bolo myslené. Vyhnete sa mnohým nedorozumeniam.
5. Opatrne so vzťahom na pracoviskuNež si začnete vzťah s niekým v práci, pouvažujte, či by vám zväzok na pracovisku a všetko s tým súvisiace vyhovovalo. Vyplatí sa dodržiavať nasledujúce pravidlá hry:
- Byť zamestnaní v rovnakej firme rozhodne nie je jednoduché. Počítajte s tým, že ak niektorí z vašich kolegov budú o vzťahu vedieť a vy budete vo vzťahu nadriadený – podriadená, môže klesnúť vaša autorita a dôvera vo vás.
- Začínajúci vzťah v práci zverejňujte s veľkým uvážením.
- Intímnostiam sa venujte výhradne v súkromí.
- V súkromí majte vzťahy akékoľvek, v práci radšej len čisto pracovné. Sú ľudia, ktorí by sa mohli vašimi citmi pohoršovať.
6. Vyhnite sa strachuNikdy by ste nemali mať pocit, že sa niekoho v práci bojíte. Nemajte obavy zdôveriť sa blízkym so svojimi problémami. V prípade nutnosti vyhľadajte špecializovaných odborníkov, či už psychológov, alebo právnikov. Pozor aj na zastrašovanie! Zle formulované vety spolu s emóciami môžu u kolegov či podriadených vyvolať práve tento pocit.
7. Využívajte miesta oddychuNa to, aby zamestnanci cítili emocionálnu podporu, odborníci odporúčajú miesta určené na odpočinok, kde si pracovníci môžu dať kávu, posedieť si, ale aj neformálne spoločenské akcie či vnútropodnikové sociálne siete. Dôležitým prvkom sú i asistenčné programy, ktoré umožnia vyhľadať pomoc ľuďom v strese či s osobným problémom.
Nebojte sa ich využiť skôr, než sa pre zlé vzťahy s kolegami rozhodnete pre radikálne riešenie, napr. podanie výpovede. Rovnako je vhodné, aby ste sa porozprávali najprv s nadriadeným , neskôr s personálnym riaditeľom. Spoločne jednoduchšie nájdete riešenie.